rev 550f?

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Grymt fin skoter!! Förvånande rapp från botten men inte så hög toppfart men du hänger garanterat med efter leden! Sen blir det många "gratis mil" i skillnad i försäkringspremie! Jag har 1000kr helförsäkrat helår... Mot 6000kr 3mån med en 500ss.
Mvh Johan
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Hej

JAg har inte hunnit så långt att jag provat den i puder... Men även en 500 är för slö där... Den låga vikten gör det till en klockren lekskoter!
Mvh Johan
 

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Jag ska inte yttra mig så mycket.. men ja är iaf grymt nöjd, fuskkört lite här i stan ;) verkar gå som ett spjut!
 
E

ejwbegysv

Är lite sugen på en sådan själv.. Hur är dom med värmen? Håller dom tempen någolunda?
Finns tidigare frågor ang detta i forumet... en hel del 550f har skurit den senaste vintern... Var med om det själv i vintras då en bekant har en sån.
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Hej

Värmen ska nog inte igentligen vara något problem... Även vätskekylda modeller värmenyper under vissa förhållanden... Man kan ju undvika att köra så hårt i riktigt tunkt och blött före! Är man riktigt nervös så kan man alltid installera tempmätare.
Mvh Johan
 

ubbe 65

Ny medlem
17 mar 2006
4
0
1
Grymmt slö skoter!! Satsa hellre på en beg 600 (vattenkyld)!
Var med om att en skar i våras...
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Grymmt slö skoter!! Satsa hellre på en beg 600 (vattenkyld)!
Var med om att en skar i våras...
Hej

Jag har oxå varit med om att en fläktkyld skoter skurit... Har även varit med om att en vätskekyld gjort samma sak.. Det är 2 olika typer av kylning med olika fördelar och nackdelar. Sen att dom skär mer frekvent har jag svårt att tro, jag har oxå flera kompisar som kört 550 länge och ingen har haft något problem! Slö? Jämför du med en 600 eller 700, javisst men i jämförelse med en 500 så är skillnaden inte så stor...
Mvh Johan
 

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Jag är super nöjd! var och körde på en cross bana i helgen! går som satan :p lätt och bra maskin! flyger bara över alla gupp!
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Ska man räkna kolvbyten så får man samtidigt se till priset. En 550f är ju bra mkt billigare än de vätskekylda modellerna. Du får en -05:s Summit för under 50 och för det så är det t.o.m. svårt att hitta en -03:s 600.. Så några kolvbyten har man ju råd med om det skulle vara så.
 

x_joman

Medlem
12 jan 2006
44
0
1
Lövånger
Ska man räkna kolvbyten så får man samtidigt se till priset. En 550f är ju bra mkt billigare än de vätskekylda modellerna. Du får en -05:s Summit för under 50 och för det så är det t.o.m. svårt att hitta en -03:s 600.. Så några kolvbyten har man ju råd med om det skulle vara så.
Jag betalade 51k för min -06 mxz 550x...
 
E

ejwbegysv

Hej

Jag har oxå varit med om att en fläktkyld skoter skurit... Har även varit med om att en vätskekyld gjort samma sak.. Det är 2 olika typer av kylning med olika fördelar och nackdelar. Sen att dom skär mer frekvent har jag svårt att tro, jag har oxå flera kompisar som kört 550 länge och ingen har haft något problem! Slö? Jämför du med en 600 eller 700, javisst men i jämförelse med en 500 så är skillnaden inte så stor...
Mvh Johan
Jo men nu pratade vi om Rotax 550f som MÅNGA av dom skar förra vintern...

Den kvinnliga ägaren ringde till ÅF och sa :
- hej, min Summit 550F -06 som jag köpte denna vinter har börjat låta lite konstigt.
- åf: ja då har den nog skurit på höger cylinder, mycket vanligt.


Har inte satt mig in i fakta ang. detta men det är iaf vad dom sa till oss.. Står i tidigare trådar också om detta.. Dock är det ju garanti på dessa motorer så man får dte bytt utan problem.. Och förhoppningsvis så har dom uppdaterat hårdvaran i motorerna nu...

Dom blir ruskigt varma vid tungt före,,, Alltså dålig kylning på motorn...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Men denna garanti gäller ju inte hur länga som hellst antar jag.. men vilka årsmodeller talar man om då när det nu sägs att det är ett "barndomsfel"?
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
:) Jo tjena, vad var det för fel på 800:an om den blev i frånkörd av en 550, gick på en cylinder?
Efter leden är du ju en helt annan sak. Där är acc och vikt en stor fördel..
Men hurvida den gör det eller inte ska jag låta vara osvuret
 
Last edited: