Jag ska dreva ner skotern 3 kuggar till 21/43 fungerar det med 72 länkars originalkedjan eller ska man köpa en kortare?
Aha... Toppvridet... Kan du förklara vad det är?Fy för att dreva ner. Behövs verkligen bara vid pulk dragning, inte annars. Tappar bara på toppvridet! Vill men ha en rappare maskin, go for ett v-kitt
Är det inte så att motorn blir starkare(får lättare att driva mattan) , när man drevar ner då, så den lättare varvar mera eftersom det går lättare?, givitvis så ska man justera vikterna så att skotern inte varvar mer än den ska göra, utan varvar till max effekt rpm och ej till rpm när effekten dalar neråt igen.Toppvridet, sista gnuttan i registret? Fast man bara drevar ner med 2kugg, känns det att man tappar på "toppen" så att säga. Men om det inte är stora mängder, så är det iallafall märkbart.. Känns ungefär som en övervarning jag fick ut av min drevning.
Skulle jag dreva igen, så skulle jag sätta på ett par tyngre vikter för att kompensera nerdrevningen och slippa någon tendens till övervarvning.
Jo är väl där jag också är inne, att den varvar mer men vilket resulterar i en övervarvning då jag inte rört variatorn, skulle man däremot lagt pengarna på ett par snäpp tyngre vikter tror jag det skulle bli helt ok.Är det inte så att motorn blir starkare(får lättare att driva mattan) , när man drevar ner då, så den lättare varvar mera eftersom det går lättare?, givitvis så ska man justera vikterna så att skotern inte varvar mer än den ska göra, utan varvar till max effekt rpm och ej till rpm när effekten dalar neråt igen.
Bara en tanke men jag kan ju ha fel