Rev 600 HO dör över 5000 varv

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
Jag har en Ski-doo MXZ rev 600 HO -03.
Detta problem började med när jag skulle starta skotern i fredags hade förgasarna flödat över så det droppade bensin vid grenröret.

Jag tog bort förgasarna och rengjorde och blåste rent och monterade. Då starta skotern på en gång och gick fint på tomgång och gick fint när man körde lungt ett varv på uppfarten.
Då när man skulle dra i väg och köra. Då "bååade" den på en gång då den gick över 5000 varv och började dö sen stannade den på tomgång då jag släppte på gasen.

Jag testade att köra på vägen med lite choke och då gick den bättre.
Det borde ju ha nått med huvudmunstycket att göra men jag rengjorde rejält.
Sen verkar det ju som att den inte får någon bensin alls då huvudmunstycket går in. För den dör helt. Den feltänder inte bara eller går bara på en cylinder.
Jag funderar på nå elfel också men låter ju konstigt också pga att det är ju i förgasarna jag rört plus att den gick ju bättre med choken i.

Nån som har nå tips? Jag ska ta och plocka isär förgasarna igen imorrn men det är ju fint om nån har nått tips.

Jag ska bara säga att vakuumslangarna har jag kollat. reedsen ser jättebra ut.
MVH Niklas
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
min skoter gick inte som den skulle, så jag tittade stiften och ena var lite svart och lite småblött medans det andra var gyllenbrunt, så jag trodde det funkade, men det visade sig att det var de gyllenbruna som var släckt eller något. Vart en j'vla skillnad med nya stift :)
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
okejj,, Låter ju lovande da! Men jag tycker att då borde den ju inte gå så bra på tomgången då. Men Värt ett försök absolut
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Prova lossa på slangarna som går in till DPM:en från förgasarna. Plugga dom inte utan lämna dom öppna. Går den bättre nu så har du inte fått o-ringen tät om du delat på förgasarna. Alltså den som är mellan halvorna, inte flottör eller trottel lock. Prova blåsa i slangarna som går från DPM till förgasarna. Går det lätt i någon av dom har du felet i den förgasaren!

Lycka till
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
Låter ju som om det skulle kunna vara nått sånt. När du menar mellan halvorna? Du menar alltså den som är på framsidan eller baksidan beor på hur man ser det?
Det ska jag verkligen kolla
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
Men jag har inte tagit isär racket om det är det du menar? Förgasarna har ju fått sitta ihop tillsammans
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
Okej, tack. Den där packningen känner jag igen, den var lite klurig att få dit. så detta kanske kan få en lösning!Nu blire garaget.
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
35
luleå
Nu har jag grejjat lite grann. Jag började med att ta bort slangarna till dpm:en. Då gick skotern mycket bättre. Jag testade att blåsa i slangarna men jag tyckte det gick lätt i båda. Så troligtvis var det inte tätt nånstans.

Så jag tog och kollade upp o-ringen som Stene tipsade om. Den var väldigt slapp och var omöjlig att få ner i spåren. Så jag tyckte det var bäst att köpa två nya. Det var beställningsvara på dom så nu väntar jag bara på dom. Och dom såg rejält dåliga ut så risken är stor att det är där jag har problemet.

Däremot fattar jag inte varför den ska gå bättre om man lossar på slagnarna till DPMen. Om det beror på ett läckage i förgasarna. Borde då inte skotern tro att detta läckage blir ännu större då man tar bort slangarna för då äre ju fritt flöde med luft, och då gå ännu sämre?
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
är det o-ringar så kan du ta silikon så att du kan trycka fast dom, fast de är ju alltid bättre med nya !:) men de funkar ju tills du har fått dom
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Det har med nivån i flottörhuset att göra. Rycker du slangarna från dpm:en så får du atmosfärtryck även om det läker i o-ringen. Det ska gå ganska tugnt att blåsa i slangarna! Går det lätt är det nog läckaget i o-ringen du märker