Rev 600 sdi -04 känns slö och går dåligt på full gas

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Ingen skillnad utan tanklock.
Bränsletryck 58-59psi.

Komp på ena cylindern 10kg andra cylindern 10,2kg.

Nu har jag slut på idéer. Vad tusan kan fela?
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Hade ett liknande problem på min, de visade sig att insugningsgummina va helt slut på, men de största felet va att bränslepumpen tappade trycket vid fullgas. Hade riktigt tur så försäkringsbolaget stog för allt! tror dom hade tagit över 10k iaf för grejjerna...
 

Reckless

Aktiv medlem
30 apr 2008
82
0
6
Kanske jag hittat felet!

Verkar vara undertryck i tanken samt då man sätter sig på dynan tjuter det, har trott det varit dämparna men det verkar ju vara från tanken!? Som ett pipljud låter det.

Någon som varit med om detta?
Vart sitter avluftningen till tanken?
Detta är ett ganska vanligt "problem" tror jag och händer även på min 600sdi renegade -05. Jag upplever då inget effekt tapp pga det. Är bara att skruva upp tankloket vid behov då ljudet uppkommer.
 

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Nedersta filtret i tanken, ser det ut som ett russin? Har tydligen en förmåga av bli helt slut och efter en stund drar det ihop sig
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har du kollat så att slangen till rave ventilerna inte hoppat av? Min varvade bara 7300 samt kändes slö på fullgas. Hittade då att slangen hoppat av, ventilerna jobbar med vacum o tryck....rave ventilerna kunde aldrig öppna fullt o vips så tappar man 20% effekt.
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Nu har jag haft lös reedventiler och rengjort.
Testat ett nytt batteri.
Kört helt utan bränslefilter, tagit bort alla.

Tagit lös alla spridare och dom fick ligga i nafta några timmar.

Fortfarande ingen skillnad.

Men nu är det inte bara på full gas utan det kan komma även på halvgas ibland.
Kan det vara bränslepumpen som spökar ändå?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu har jag haft lös reedventiler och rengjort.
Testat ett nytt batteri.
Kört helt utan bränslefilter, tagit bort alla.

Tagit lös alla spridare och dom fick ligga i nafta några timmar.

Fortfarande ingen skillnad.

Men nu är det inte bara på full gas utan det kan komma även på halvgas ibland.
Kan det vara bränslepumpen som spökar ändå?
Det du behöver göra för att utesluta bränslepumpen är att koppla på tryckmätaren och observera under körning runt 5-6500 rpm att du har ett stabilt tryck på 58 psi.

Kör inte utan filter!!! glegget som blir från dåligt/gammalt bränsle vill man inte ha in i pumpen och i en snart 10 år gammal tank finns det säkert en del skräp.

I korthet, själva bränslepumpen är att betrakta som en sump som får bränsle via lågtryckskollektorn som sitter på slangen längs bak i tanken eller via intaget under pumpen, på bägge dessa stället sitter det nödvändiga filter

Dagspris för en bränslepump är ca 250-300 USD, ingen aning vad den kostar över disk i Sverige men knappast billig
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Jag jagar en pump nu bara för att se vad dom kostar.
Vilka pumpar passar på en 600sdi -04?

Hittar inte en enda pump på internet.
Ska kolla bränsletryck medans jag kör imorgon.

Men måste isåfall beställa den inom sverige altenativt köra och hämta den då tanken är att fara till fjälls om en vecka.
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Sammanfattning på vad som är gjort;
Bytt stift och tändhattar.
Tar ej tjuvluft.
Mätt upp avgastempgivare, ok.
Rengöring av rave ventiler.
Bränsletryck med avstängd motor, 58psi.
Bytt batteri.
Spänning på tomgång 14,7-14,9v.
Rengjort reedventiler samt spjällhus.
Rengjort spridare.
Mätt upp alla spridare, ligger mellan 14,7-15ohm.
Kollat kompression, 10kg resp 10,2kg.
Testat köra utan bränslefilter samt tanklock.
Bytt bränsle i tanken.
Kollat nästan alla kontakter om det varit dålig kontakt.
Kollat alla säkringar.

Problem;
Bluddrar vid gaspådrag. Ibland vill den nästan dö.
Bitvis går den bra.

Båda stiften är ganska svarta.
 

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Även om du mätt upp spridarna är det inte säkert att dom är hela tyvärr. Har du kollat flödesbilden på dom?
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Hur kollar man flödesbilden på dom?
Sprutar det om man drar i snöret? Från alla fyra?

Som jag förstått det är dom yttre högfart och dom inre lågfart alltså bör endast dom inre spruta vid tomgång?

Men dom inre går väl ändå genom hela registret?
Och dom yttre öppnar endast vid ett visst högt varvtal?

Men iof kan man väl kanske byta plats på dem inre och yttre då man testar dem då alla spridare är identiska.
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Bytte plats på spridarna, då gick skotern skit hela registret. Drog knappt framåt.
Köpte 2 begagnade spridare, bytte en och den gick lite bättre, bytte bägge högfartsspridarna och nu går skotern väldigt bra! Trodde jag skulle fälla en tår.

Men nu tror jag skotern varvar för mycket, 8300-8500 typ. Känns som det är en riktig varvstopp där nu.

Hur justerar jag variatorerna så den varvar lite mindre?

Men ett problem kvarstår, högra stiftet är fortfarande ljusare än vänsta vad beror detta på?
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Har kollat nu, på packad led varvar den ca 8250 och i lösssnö varvar den ca 8000.
Och det ska väl vara bra?

Men fortfarande som en liten varvstopp, sjunker kring 300 varv varannan sekund.

Och spridarna är ju bytt plats på och två nya är satt dit.
Men det ljusare stiften flyttar inte på sig även då man skiftar spridarna, alltså kan jag utesluta spridarna nu. Det måste vara ett fel till?

Kompression är ju bra och ganska jämn, 2hg mer på ljusare stiftet.

Vad beror det då på att ett stift är ljusare, hjälp mig vad tittar man efter?
 

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Satte i mina spridare idag. Gick som en dröm. Gick skit efter en stund. Blev förbannad och slungade iväg tanklocket sen gick den bra hela tiden. Även om jag hade tanklocket på ;)
 

tung_man

Medlem
1 dec 2008
42
0
6
Den här skotern vill verkligen inte till fjälls..

Körde en liten sväng idag runt lagården, då small de till och sen lossnade främre boggie dämparen pga att en skruv lossnat till nedre fästet till främre dämparen och dämparen delade på sig!?

Jag har nu främre dämparen i 2 delar.
Kan jag bara trycka ihop den igen? Dock är kolvstången lite sne, skulle gissa på att den är ganska kass dämparen.

På Boggien står det sc 10-3. Vilka dämpare passar dit? Främre dämparen alltså.