Rev 670 med crossover-stuk

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Hallå

Har köpt mig ett tomt Ski-Doo Rev chassie som jag tänkte stoppa i en 670 i från min gamla blytunga Lynx Rave 670. Planen är att få till en rolig allroundskoter med brett roligt register istället för max toppeffekt.

Just nu bor jag och jobbar i Stockholm så jag åker iväg över helger och skruvar, planen är att ha en körbar skoter till nyår. Detta är mitt första skoterprojekt så det kommer vara en del frågor under projektets gång, har ni tankar eller synpunkter tar jag gärna emot dessa! Här är vad jag har gjort hittills

Helgen 16-18/10
Hade en bekant som hämtade Reven åt mig, tyärr så blev det lite saker kvar hos säljaren, bland annat motorplattan som jag behövde. Vi fick börja utan den.

Motor tas ur Raven



Chassiet, fick ingen bättre bild på det. Det har körts på vatten så silikonat i skarvarna och fula kåpor.


Lade i 670 med original motorplatta för att iallafall få en uppfattning om passform samt vad som behöver göras. Jag har tänkt att göra en ny platta som 670in skruvas fast i, som läggs ovanpå Revens motorplatta och fästs i chassiet.

Pågrund av förgasarnas placering på rv-motorer så blir det trångt mot sekundäraxeln/tunneln/tanken så jag har bland annat köpt ett kortare insug/lock till slidhuset.

Provar lite






Pipan då, det gick ju inte ens att få ner originalpipan i chassiet. Hade hoppats på att man kunde få ner den så man kunde ha nåt att utgå från men jag får hitta nåt annat. Tylidligen ska pipor till G-type chassiet passa mycket bättre men de var inte skitlätt att få tag på så jag köpte mig en original Mxz 600 pipa, får duga sålänge.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Helgen 31-01
Plåtbit som ska bli motorplatta införskaffades, 8 mm tjock ska nog hålla! Originalplattan är nog också 8mm men i aluminium med rätt stora luckor så min känns stadig och bra om än något tung.

Nu blev det inte spikrakt i förhållande till varandra men cc måtten stämmer, det får duga när man bara har vinkelslip och vanlig borrmaskin att tillgå samt knappt någon riktig arbetsbänk.



Perfekt att motorplattan till Reven har samma bultmönster som plattan till 670in så man kan använda den som mall. Provade att sätta 670in direkt på Rev-plattan men då hamnade den ca 45 mm förskjuten så det var bara att glömma. Hade varit en enkel lösning men tillbaka till att bearbeta plåtbiten.


Och såhär blir färdiga plattan, så kan man justera både sidled och längsled.


Provar ut vinkeln, här är det 3/7 men jag tror det blev 5/8 tillslut. Är även 3 shims på ovansidan plattan för att skallarna på bultarna inte ska gå i motorn. Självklart ska shimsen slipas till så att de ligger an jämt mot plattan. Är det nån som ligger på fräscha motorkuddar så hojta till, tycker det är lite väl saftigt med 250 kr/st för nya.


Här är hyfsad vinkel. Flyttade fram styrstången för att få lite mer plats till raveklockorna. Väldigt enkel modifikation, bara flytta så man sätter den bakre bulten i det främre hålet och borrar ett nytt främre hål, där krysset är markerat ska det nya främre hålet vara.


Blir som sagt trångt mot sekundäraxeln, men jag tror med mitt insug som kortar 1 cm, en del putsning på den stora skruven i botten på förgasarna samt lite vinkel på insugsgummina så kan det gå. Har klurat lite på en lösning till luftfilter, skulle behöva en slang liknande sån man har till dammsugare (innerdiameter 62mm) som bör vara väldigt flexibel, någon som har förslag?


När jag väl skulle montera på det kortare insuget så visar det sig att det inte passar riktigt 100% utan drevet som som driver slidskivan måste fräsas ner en 3-4 mm, mer är man kan svarva ut ur insuget. Blev till att skruva isär motorn i molekyler för att få ut den axeln. Det är bortlämnat nu så det bör vara klart till nästa helg jag åker upp.


Köpte en originalpipa till Rev 600, den passar ju någorlunda mot motorn så jag börjar väl med den. Ska även skaffa original ljuddämpare samt grenrör då det från 670 har mycket mindre anslutning.


Ifjol var vi och åkte en del i Funäsdalen. Körde fast, höll på och grävde en stund och när det väl var dags för att starta började magnapullhelvetet kugga över. Hemkommen efter den resan köptes ny startsats men nu är det likadant igen, såg att Oktan annonserade om startklack i aluminium och det har skrivits här också så jag investerade 200 kronor i en sån! Hoppas nu att det här fanskapet håller ihop.


Även oljesmörjningen plockades bort, täcklocket kommer från locket till ett gravljus. Ska på nån bricka och sen limmas. Kommer skaffa en liten oljebehållare för att smörja slidmatningen i fortsättningen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ser bra ut!

Ett liknande projekt är gjort och dokumenterat på detta forum!

Tänkte så du inte uppfinner hjulet.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Ja det är tack vare att andra redan gjort det här som jag själv vågar försöka då jag har fått se bilder och fått svar på en del frågor. Har missat att uppdatera så blir dubbel update nu.

Helg 20-22/11

Hände inte jättemycket här, var och köpte en uppsättning lite snyggare. Helt klart värt 800!


Har fått tillbaka motorn efter bearbetning av slidmatningsaxeln så att det kortare insuget kunde användas. Tyvärr fick man ju då byta insugsgummin så jag kunde inte montera ihop det ändå. Jag lämnade iväg motorn i bitar men fick tillbaka den ihopskruvad och momentdragen med nya packningar, tillsnyggad topp samt så hade han bytt nån fjäder i magnapullen. Inte riktigt vad jag beställt men helt klart skönt att han fixade till den!

Provade ut hur kedjehuset skulle monteras eftersom det var i bitar. Krysskilen saknades så fick åka iväg och köpa en liknande på lokala verkstaden. Provade lite olika varianter men hur vi än gjorde ville bromsskivan ta i chassiet eller så pasasde inte oket bra. Efter en stund kom vi fram till att den skivan var bra nog krokig så blev att beställa en ny, i övrigt fick vi ihop det korrekt.


Tog ur boggien ur Raven för översyn, var glapp i nästan alla boggiehjul samt att det är hög tid att byta baltarem.


Dessa CA Pro-skidor följde med chassiet, någon som vet modell? 15 cm bred. Hade tänkt att byta ut dessa men jag känner att projektet börjar dra iväg ekonomiskt nu så jag köper nog bara stål till dessa och kör så denna vinter.


Dynan passar ju inte alls in längre med de nya kåporna, någon som har lust att byta mot en svart eller svartgul? Kan annars bli så att jag bara sprayar den svart tillsvidare.


Har kikat en del på Powermodz på youtube, det ser enkelt ut så jag överväger att prova göra nåt liknande. Men, har ni tips på tyg att klä med isåfall?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=3SzSAlplaTQ[/video]
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Helgen 4-6/12
Del 1


Nu har det inhandlats lite saker, lager till boggie och kedjehus, mindre drev (går direkt på 20), bromsskiva och belägg samt balataremmar som tyvärr var av fel modell. Köpte även insugsgummin till Wildcat 88 som ska passa på mitt insug om man kör VM38:eek:r. Kör man 44:eek:r kunde man köpa från Wildcat 91.

Lagerbyte på 7 boggiehjul


Lagerbyte kedjehus (eller sekundäraxel/drivaxel om man så vill)


Nya bromsskivan på


Såhär ser insuget ut nu, dock glipar det lite så kommer lägga sån där packningsmassa på burk (Gasket eller vad det heter) för att få tätt.


Missade att ta bild när båda var på bänken men här ser man ungefär vilken skillnad det blir. Är minst 3 cm skillnad och det gör mycket!


Pinnbultarna som satt sen innan var av varierande längd så tillverkade egna som når genom den tjockare motorplattan.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Helgen 4-6/12
Del 2


Efter att boggien blev ihopskruvad med nya lager tänkte vi hänga på mattan och drivaxeln på Reven. Märkte rätt snabbt att det var olika splines på Ravens drivaxel mot Revens kugghjul. Som tur är fick jag med en annan drivaxel med rätt splines och efter mätning kom vi fram till att det även var samma delning!

Satt även No-Slip som var till en fördel, trodde vi. Det visade sig att mattan inte är helt anpassad för tänderna på No-Slipen då hålet för var tredje tand inte fanns. Vad är lösningen på det? Jo att kapa bort var tredje tand såklart!




Jaja, då hängde vi på den modifierade drivaxeln. Kompisen fick en bra idé då det är ganska knöligt att trä in den när mattan tynger ner en. Tog gängstängerna som vi gjorde pinnbultar av och trädde igenom boggieinfästningarna. Oj vad enkelt det blev! Här ser man även att var tredje lucka saknas.




Hängde på kåporna för att få en uppfattning om hur den kommer se ut, ganska bra tror jag det kan bli med en annan dyna.


Nu hänger bara boggien vid originalhålen och mattan slakar också en del, men tror att det kan bli hyfsad attackvinkel. Vill undvika att borra nya hål då föregående ägare redan gjort det så gör man ett tredje känns det som att chassiet blir som en Schweizerost.




Nästa helg jag kan skruva blir mot jul. Det som är kvar är egentligen att skruva fast boggien och motorn riktigt i chassiet, tillverka luftburk/filter och sedan koppla in el och mätare. Behöver även införskaffa styrstål och en slutburk. Vill ha en tyst burk men samtidigt känns det omvänt att köpa en originalburk men att hitta en billig eftermarknads som inte låter satan verkar också tveksamt att hitta.

Allt som allt känns det rätt överkomligt. Hoppas vara färdig till mellandagarna så man kan provköra lite då inför våran traditionsenliga skotertrip till Funäsdalen över nyår.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tänkte fråga samma sak som K-len...
Finns ju clips att köpa också.
Men klart, det där är ju billigare just nu. =)
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Var väl en kombination av att kapa drivhjulen var en snabb, enkel och billig lösning samt att jag inte har kapat matta förut och inte har några grejor för att göra det.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Ja är det så enkelt skulle man ju gjort så istället. Jag var rädd för att det skulle spricka upp om man började hugga upp nya hål hehe.

Förövrigt saknar jag slutburk, kör rev 600 pipa. Tänke köpa en originalburk, tror ni det spelar någon roll om det är från 600 eller 800? Och vågar någon gissa hur stor åverkan 600 pipan har på min 670?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja är det så enkelt skulle man ju gjort så istället. Jag var rädd för att det skulle spricka upp om man började hugga upp nya hål hehe.

Förövrigt saknar jag slutburk, kör rev 600 pipa. Tänke köpa en originalburk, tror ni det spelar någon roll om det är från 600 eller 800? Och vågar någon gissa hur stor åverkan 600 pipan har på min 670?
Du bör köra 600 burk för den har garanterat mer motstånd än 800 = mer effekt. Med 800 burk förlorar du några hk . Mest troligt kommer de funka med 600 pipa och ge nästan full effekt vs en 670 pipa. Jag är lite osäker på om slideskive insug gör att den skulle gå något bättre med äkta 670 pipa som är utprovad mot sådant insug.
Hade bägge motorerna varit reedinsug så kan en pipa från mindre cc motor ge mer effekt.
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Om det skulle vara intressant så har jag en originaldyna till den färguppsättningen du har skaffat på kåporna :) Dock säljes.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Tack för svar Boost, då blir det att leta 600-burk. Har förövrigt börjat läsa Bells bok, riktigt intressant och lärorikt men har inte kommit till avgasdelen än.

Lindahl, det är intressant så klart men jag har inte ekonomi att köpa den just nu. Tänkte göra ett försök på att modifiera den befintliga och skiter det sig köper jag en ny. Har ni något tips på bra svart tyg att klä med?
 

A_Lindahl

Välkänd medlem
7 jan 2008
330
0
16
Torpshammar
Jag tänkte säga att skinz har dynöverdrag, men då är du nog uppe i mer pengar än att köpa en komplett beg dyna.

Någon mer kunnig inom stoppning vet säker av nå universal tyg. Prova nå sadelmakeri.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Blir inga bilder i denna update men har skruvat rätt mycket i veckan, både med min och kompisen F7:a som vi har bytt chassie på. Sammanfattningsvis har vi hängt dit elen, dock inte gjort nån ny mätartavla, monterat, demonterat och ytterligare renoverat boggien då den var på tok för mjuk så nu är dämpare/fjäder bytt samt vi har fixat nya soppaslangar mm.

Ska skruva imorgon och då blir den förhoppningsvis redo för provstart, tyvärr finns det ungefär 0.5 cm snö nu men vi ska till Funäsfjällen snart för vår årliga nyårstripp och där ska det vara åkbart på lederna iallafall. Mätte avståndet mellan variatorerna och nu är det 5 mm mindre avstånd än tidigare, vad jag vet innebär det lite högre tillslag. Övriga konsekvenser? Tror inte att risk föreligger för att den kommer klättra över på primären.
 

Phantom

Välkänd medlem
1 okt 2013
127
0
6
Blir inga bilder i denna update men har skruvat rätt mycket i veckan, både med min och kompisen F7:a som vi har bytt chassie på. Sammanfattningsvis har vi hängt dit elen, dock inte gjort nån ny mätartavla, monterat, demonterat och ytterligare renoverat boggien då den var på tok för mjuk så nu är dämpare/fjäder bytt samt vi har fixat nya soppaslangar mm.

Ska skruva imorgon och då blir den förhoppningsvis redo för provstart, tyvärr finns det ungefär 0.5 cm snö nu men vi ska till Funäsfjällen snart för vår årliga nyårstripp och där ska det vara åkbart på lederna iallafall. Mätte avståndet mellan variatorerna och nu är det 5 mm mindre avstånd än tidigare, vad jag vet innebär det lite högre tillslag. Övriga konsekvenser? Tror inte att risk föreligger för att den kommer klättra över på primären.
Venter spent på oppdatering! :)