Rev 800 med rem bekymmer

Rev_800

Aktiv medlem
7 jan 2010
64
0
6
Umeå
Nu efter att jag kört med samma rem (166:an) i 2 säsonger så kände jag att det var dags att byta remmen. Köpte 383:an som åf rekomenderar, men nu när jag har monterat den så är växlingen helt uppfuckad :mmph:. Den har blivit liksom 2 växlad, när man ligger och kör på jämn gav vid ca 5500-6000 varv så känner man och hör hur den går ner på varv och ökar i hastighet för att sedan som växla ner igen efter.

Har provat i stort sett alla justeringar. Men när den är justerad rätt så växlar den konstigt och när jag spänner upp den så att den driver på tomgång så verkar växlingen fungera lite bättre men ändå kass.

Monterade tillbaka gamla remmen igen som för övrigt är 3 mm smalare så är växlingen perfekt men den hugger in väldigt hårt när man ska iväg. Antar att det är för att den sliten.

Någon som har tips på det kan vara ?? All hjälp är jag mycket tacksam för
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.861
106
63
Skellefteå
Ja att gå från 166 till de nyare remmarna (377,383,391) kan medföra de problem som du skriver om.
De nyare remmarna är ju bredare än 166. Vet faktiskt inte vad som är bäst att göra. Borde ju funka att köra på remmen som sitter original på Mach Z 2005-2007. Tror det är 288 remmen, rätta mig om jag har fel. Den har nog samma mått som 166. Kanske går att hitta 166 remmar på ebay till ett bra pris. Det skulle jag också kolla.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
383 är den sämsta remmen som går att få tag på. Gummiblandningen är KASS, den tål inte värme bra, den är mjuk och tål inte motoreffekt nå speciellt bra (vridningar)

Fixa en 166 rem (de säger att de utgått men fråga snällt så kanske de letar en).

Annars kan du gå in på OK eller typ Laitis å köpa en Carlisle XS 803 rem, grym rem, bred, tål värme bra och den exploderar sällan som BRPremmarna, utan den går AV
 

Rev_800

Aktiv medlem
7 jan 2010
64
0
6
Umeå
Nu har jag provat att montera en annan rem som jag hade. En kevlar rem, kommer inti ihåg vad den heter just nu. Men den var liiite smalare. Växlingen blev lite bättre men inte alls perfekt, den varvar liksom för mycket i låga hastigheter, 0-60 km/h, efter det går den hur bra som helst.

Fler ideer, finns det någon variator expert därute som kan hjälpa :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Det är väl 3st insex med en mutter på varje på sekundärvariatorn, tror man kan släppa på dessa muttrar och sedan skruva in eller ut så justerar man skivorna
 

Rev_800

Aktiv medlem
7 jan 2010
64
0
6
Umeå
har ju olika lägen 0-6 som man kan justera ganska snabbt. Upplevde att när jag justerade så att skotern drevframåt på tom gång att växlingen blev bättre.. MEn så går det ju inte att ha det. :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, men det är väl på primären? :) tror man ska kunna ställa in det där på sekundären så man kan passa in en rem så den ligger bra, har för mig jag läst det så rätta mig gärna någon om jag är helt ute och cyklar :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Japp det finns gradering på sekundären.

Den ska inte driva framåt på tomgång, men däremot:

Du tror inte att du kört så länge med en sliten rem att du vant dig med att den varvar "för lite".

Alltså den går som den ska nu och du behöver bara vänja dig.
 

Rev_800

Aktiv medlem
7 jan 2010
64
0
6
Umeå
Nej. Problemet är ju att den varvar alldeles för mycket. Känns som typ när man har lättaste växel på cykeln, man får toktrampa (varva) för det ska gå framåt för att sedan gå över på högreväxel och gå normalt. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det :)