rev 800 xrs - 07 driftsäker?

nilsolof

Medlem
10 nov 2010
8
0
1
funderar på att köpa en rev 800 xrs och undrar om det är en driftsäker skoter eller om man får lägga ned massa tid och pengar på att skruva i den, byta remmar ofta???
 
R

RevMan

Menar du Summit eller MXZ?

Beror på hur långt den har gått.
Har den rullat 5-600mil så kan det vara en god ide att byta lager på vevaxeln tillsammans med nya packboxar och fett och när man ändå håller på så kan man ge den nya kolvar så kommer den gå långt.
Den ska väl inte käka speciellt mycket rem orginal men med 44matta(mxz) så måste man minst dreva ner, helst också hitta en bättre variatorkalibrering, orginalremmen finns inte att köpa längre utan man kan köra på racingremmen som slutar på 288, den håller länge om man kör in den rätt.

Som alla andra skotrar med renoveringsbara dämpare så ska dessa servas, helst en gång om år, gör man det så har man en skoter med grymt bra fjädring.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mxzan har ju tyvär gammla 800 p-tec motorn medans summiten har "nya" 800r motorn.

jag personligen skulle inte våga lita på gammla 800 motorn.men även 800r kan ju gå sönder så klart.

men då har jag blivit den som inte vill stå och reparera mitt i vintern.

men för dom mekglada som gillar att serva och hålla efter så verkar det ju funka.
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
2007 års mxz rev, är ju helt klart den bästa reven som dom gjort allt är ju utprovat och fungerade till denna modell. 800r som kom 07 till summiten hade ju bra mkt problem i början, dock ska ju dom maskiner som är ute nu vara åtgärdade.

Jag anser att ska du köpa en rev så är ju självklart 2007an det bästa alternativet.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Kompisen köpte sin ny 07 och körde helt problemfritt hela den säsongen. Vi hade inte mkt att klaga på den maskinen. Och som revman skriver, serva upp dämparna så har du en kanon skoter.
 

nilsolof

Medlem
10 nov 2010
8
0
1
nog är det ju en fin skoter, men man blir ändå lite skeptisk när man läser överallt om rotax 800 som skär och har sig.
men om man kollar genom grejjerna innan varje säsong ska det inte vara nån fara?
 

Yamaha_Nybyn

Medlem
16 jan 2010
30
0
1
Älvsbyn
köpte en ny renegade 800 -07 hade den i två år och bytte till en nytro sen. Ska aldrig mer ha en rotax 800 (hade en summit 800 -02 innan).