Rev

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
34
luleå
Hej, i vår ploppade packboxen ut vid variatorn och troligtvis ett lagerras i samband.
Jag är väldigt grön men tänkt at man måste ju ta och lära sig.och nu har jag motorn upp och ner på arbetsbänken och har tänkt att ta bort kåpan för veven för att se hur illa det ser ut. Jag tror att jag har lossat på alla bultar men den sitter som gjuten. Det är ju siliconat men de ska väl gå att få loss ändå
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
34
luleå
jahaa,, alltså det är de två som sitter bakom magnapullen? jag satt och funderade på det, men tänkte bäst o fråga.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Exakt, du har magneten som sitter med insex (du måste också ha en avdragare). Sen sitter triggerspolarna där också som du måste släppa på
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså det är inte nå avancerat! Ser du bor i luleå, Kalix maskiner brukar vara snälla. Ta med motorn bara å fråga om de kan dra lös magneten åt dig, säg du tagit lös alla skruvar osv (det tar 1 min att dra lös den) :D
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
34
luleå
okej, nu är det så att jag har motorn i Umeå och är där. Men får väl kanske fara förbi motorbolaget då.
Tack för hjälpen
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe aah ja tänkte mest när de stod ort: Luleå. Annars hade jag kunna hjälpa men far på motorbolaget. Ta bara lös ALLT så de slipper börja gorma å skruva :)

Varsågod :)
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
34
luleå
okej, behöver jag ta loss den stora bulten och de 3 små bakom som sitter på axeln bakom magnapullen för att dom ska komma åt med verktyget?
 

Mannberg

Aktiv medlem
14 mar 2006
96
0
6
34
luleå
jag har en till fråga också som rör samma. Jag plockade lös primären och packboxen låg lös. När jag snurrar lagret runt så hörs det bra. Men det jag tycker är konstigt är att lagret följer inte med axeln hela tiden. Det följer typ med axeln ett kvarts varv sen står det still medans axeln fortsätter snurra. tills den kommer varvet runt igen och snurrar likadant. beror de på att axeln är sned eller vad?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Grattis, du åker på ett vevbyte också....

Det beror på att lagret har tvärnypit så att det stått still på axeln och nött ner den, har du en jävla tur så är det bara lagret som tagit stryk. Men det tror jag inte