Japp summit 600 sdi rev chassie. Jag tycker motorn svarar snabbare än den tidigare förgasar 600:an. Upplever väl inget negativt med motorn utan bara positivt mot den gamla 600:an. Finns ju en och annan tråd om batteriet på SDI och jag har också fått byta det. Batteriet som satt i från när man maskinen var ny höll i många år sedan köpte jag ett nytt hos ÅF och efter mindre än två år kom det inte upp riktigt i spänning men där var ÅF schysst och gav mig ett nytt. Batteriet kostar en 500ring men det finns billigare Bosch och biltema. Maskinen gick dock trots lite låg spänning och varnade inte men det är bäst att ha ett bra batteri på SDI då det inte går att starta utan det.
Min avgastempgivare gav upp för ett år sedan och gjorde så maskinen hamnade i limp mode, dock försvann varvtalsbegränsningen på vägen hem och jag åkte 2-3 dagar till av säsongen med det. Enligt Mulle så behövs inte givaren för vanligt funtade människor som inte håller fullt mellan ystad och happaranda. Mulle kan gå in i boxen och ta bort den så att den inte används vilket också är gjort på min, åkt så hela säsongen och inte märkt nån skillnad. En ny givare kostar ca 2000:-, Mulle tar 500kr för att ta bort den. Givaren används för att öka bränslemängden och kyla motorn om det börjar gå varmt men för att det ska hända får man tydligen lov att hålla fullt väldigt länge. Givaren går tydligen oftare sönder på 2008:an än dom tidigare SDI.
Jag upplever att det går att köra SDI:n snålare än förgasarmotorn men då är det led och jämngas som gäller. När vi åkt puder en hel dag och klättrat lite så är skillnaden väldigt lite, ibland har min tagit mer och ibland mindre än polarens förgasar 600:a. Som mest har min velat ha 4-5 liter/mil, fin ledåkning så kommer man nog under 2.
Nej ingen moddning. Det vill väl gärna fastna snö på fotstegen men om summiten är sämre eller bättre än nått annat jämförbart från den årsmodellen det vet jag inte. Jag gick från summit 600-99 ZX-chassie och den var väl lättare att få ikull men rev-chassiet erbjuder bättre kontroll och när man lär sig hur man ska köra den och det är tillräckligt med snö så är även 2008:an inga större problem att få omkull. Så ja, jag tycker att den är smidig men den kör ju inte sig själv
Jag har nog nån filmsnutt som kanske kan vara till hjälp om du vill kika?