RMK 600 - 08 VS SUMMIT 600 SDI -08

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Hejsan, undrar vilken av dessa två skotrar som är det bättre valet för en lössnö maskin?.. Summiten är 144'' ( Rev chassiet ) och Rmkn är antingen 144 eller 155''. Mvh Eric.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Beror ju mycket på skick och pris samt om de är helt orginal mm? Men håller lite mer på rmk också men finns fler som har fler åsikter och mer erfarenhet antar jag :)
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Ja det är väll det.. En Summit som gått ca 600 får jag för 55k men en rmk för 60k och uppåt..
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Handlar nog mycket om vad man är van för maskin, kör själv Po och har vant mig med hur den uppträder och tycker om det. Sen har jag doo vänner som tycker likadant om sina maskiner och när vi testar varandras så är det ingen som känner sig "hemma"... Sen är nog den faktiska skillnaden i lössnön marginell (ursäkta alla hardcore märkesnördar).
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Men på skråkörnings egenskaperna ( summitens framvagn ska jag byta ut om jag köper en sån) är det mkt som skiljer sig imellan dessa? Sen på klättringsegenskaperna , är 155'' överlägsen mot 144"?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag åker summit 08 och jag tycker den går fint. Den är lätt att surfa runt med och skråköra. Det är vad jag tycker men jag har inte så jätte mycket att jämföra med.

Nästa skoter för mig blir längre och troligen 800cc. Jag inbillar mig att man kan åka långsammare ju längre matta man har vilket kan behövas eftersom miljön man åker i sällan är idealisk utan det står alltid träd ivägen som gör att man inte kan hålla farten. En längre matta borde ge bättre möjligheter att sänka farten och få upp farten igen när man klättrar bland träden, speciellt om man också har mera hästar.

Men ska man kunna nyttja den längre mattan så måste väl också motorn orka driva på den antar jag. Jag tänker om en längre matta gör att matthastigheten sjunker pga att motorn inte orkar driva på. Summit 600 2013 kom ju bara i 154" till sverige så 155" kanske funkar bra på en 600cc.

Jag har inte provat RKM:n men är det nått du undrar över om summiten så fråga på.
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
så det är alltså en sdi? , hur upplever du motorn? , har du ''moddat'' den något (fotsteg, framvagns osv..) ? , känns den smidig ?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Japp summit 600 sdi rev chassie. Jag tycker motorn svarar snabbare än den tidigare förgasar 600:an. Upplever väl inget negativt med motorn utan bara positivt mot den gamla 600:an. Finns ju en och annan tråd om batteriet på SDI och jag har också fått byta det. Batteriet som satt i från när man maskinen var ny höll i många år sedan köpte jag ett nytt hos ÅF och efter mindre än två år kom det inte upp riktigt i spänning men där var ÅF schysst och gav mig ett nytt. Batteriet kostar en 500ring men det finns billigare Bosch och biltema. Maskinen gick dock trots lite låg spänning och varnade inte men det är bäst att ha ett bra batteri på SDI då det inte går att starta utan det.

Min avgastempgivare gav upp för ett år sedan och gjorde så maskinen hamnade i limp mode, dock försvann varvtalsbegränsningen på vägen hem och jag åkte 2-3 dagar till av säsongen med det. Enligt Mulle så behövs inte givaren för vanligt funtade människor som inte håller fullt mellan ystad och happaranda. Mulle kan gå in i boxen och ta bort den så att den inte används vilket också är gjort på min, åkt så hela säsongen och inte märkt nån skillnad. En ny givare kostar ca 2000:-, Mulle tar 500kr för att ta bort den. Givaren används för att öka bränslemängden och kyla motorn om det börjar gå varmt men för att det ska hända får man tydligen lov att hålla fullt väldigt länge. Givaren går tydligen oftare sönder på 2008:an än dom tidigare SDI.

Jag upplever att det går att köra SDI:n snålare än förgasarmotorn men då är det led och jämngas som gäller. När vi åkt puder en hel dag och klättrat lite så är skillnaden väldigt lite, ibland har min tagit mer och ibland mindre än polarens förgasar 600:a. Som mest har min velat ha 4-5 liter/mil, fin ledåkning så kommer man nog under 2.


Nej ingen moddning. Det vill väl gärna fastna snö på fotstegen men om summiten är sämre eller bättre än nått annat jämförbart från den årsmodellen det vet jag inte. Jag gick från summit 600-99 ZX-chassie och den var väl lättare att få ikull men rev-chassiet erbjuder bättre kontroll och när man lär sig hur man ska köra den och det är tillräckligt med snö så är även 2008:an inga större problem att få omkull. Så ja, jag tycker att den är smidig men den kör ju inte sig själv :)

Jag har nog nån filmsnutt som kanske kan vara till hjälp om du vill kika?
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Ja tack det vore vänligt!:) på något konstigt sätt har jag fått för mig att 144" inte räcker till med en rev.. (jag är van vid 146" då jag kört farsans bd37a en hel del) och har fått för mig att rmk är smidigare också.. men om man ska gå efter utseendet (vilket är helt oviktig) så är reven mer i min smak då farsan hade en förut som jag tyckte var riktigt grym..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag skulle då inte köpa kortare än 144" Men allt beror ju på terrängen du kör i osv, ditt behov helt enkelt. Är det övervägande klättring bland träden du tänkt göra så skulle nog jag satsa på 155" även om jag inte vet hur bra 600cc orkar driva den mattan. Mulle sa en bra grej och det är att dom som åker 800cc på andra sidan på hög höjd tappar ju effekt kanske så det motsvarar en 600cc här och over there kör dom ju 15x" och det måste väl funka då.


Det syns lite iaf, den lyder rätt snällt tycker jag. Värt att nämna är kanske att jag väger ca 90kg, balatan så lång som möjligt för att få så lite skidtryck som möjligt. Jag gillar att ha det så.
[video=youtube;PTevTxE-Hi0]http://www.youtube.com/watch?v=PTevTxE-Hi0[/video]

[video=youtube;_A_QGwTKCTM]http://www.youtube.com/watch?v=_A_QGwTKCTM[/video]
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Ja lite skidtryck är ju en fördel ;) men om jag köper summit kanske det är värt att lägga ut ~10k mer för en med xp chassit och 600 e-tec i?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Ja vill styra med mattan :) En nackdel är förstås att den reser sig när man vill klättra och attackvinkeln blir kanske heller inte så fördelaktig men jag trivs ändå bäst med ett lågt skidtryck så man inte får känslan av att skotern har stödhjul.

Jag har läst på dootalk att XPn ska vara lite besvärligare än rev men jag har ingen egen erfarenhet av det och mycket tror jag beror på inställningarna man gör. Det jag läst handlar nog om 800:an också om det nu gör nån skillnad.

Etec går ju billigare så varför inte annars vet jag inte om jag ser några andra fördelar. Jo man slipper batteriet som sdi:n har men det är väl ingen jätte stor nackdel. Jag har min garmin montana kopplad på batteriet så det kan vara positivt också.

Hoppas mitt svammel har varit till nån hjälp! :)
 

avalake

Medlem
30 jan 2014
30
0
1
Haha jadå det har hjälpt mycket! Tycker väldigt bra om etecen , känns kanske som ett säkrare kort då jag har mer erfarenhet av den än sdi'n

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk