rmk 800 -05 144"

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda
tja har bara en snabba fråga som jag tänkte att jag kanske kan få svar på lite snabbt och jag undrar om en rmk 800 -05 144" 51mm kammar. frågad är om det är så att det är en toppfart på mattan? om det är risk för att mattan går sönder om man kör för fort med den ? tacksamm för snabba svar

sallex13

Välkänd medlem
7 okt 2008
202
0
16
32
njurunda
nån måste väll veta ? jag har hört att sånna där högkammsmattor kan man skjuta bort kammarna om man ahr otur och kör snabbare än 100km/h , men jag vill nu veta om det är sant ?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Dom där mattorna mår inte bra av toppfartsåkningar speciellt om underlaget är hårt.
Dra upp den över 100 lär nog inte göra nåt men pressa den i 150 på hård led är nog ingen höjdare.

D

Deleted member 6797

på rmk 800 03an har ju samma matta och på instruktionsboken står de max 70 i den

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
som jag har förstått det så blir det för hög värmeutveckling i kammarna då dom böjjs så fort och ofta, och då kan dom gå av. Ibland, men väldigt sällan känns det bra att ha min extrema högkammsmatta på 32 mm..

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Ingen fara det där med kammarna, du ska ju inte ligga på leden med en sån där maskin då tittar du på helt fel skoter.

Om du måste ligga på led så går det utmärkt bara du viker av ibland och låter den kyla ner sig.

Körde en 5mils tur med polarens Ranger mountain i en snittfart på 150km/h och det gick utan att en enda kam lossnade. Kylde bara av den i snön lite då då.

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
så länge kammen ligger i snön är det nog ingen fara.... men ju högre kammar så destå tyngre kammar, å då blir centifugalkraften över driv å vändhjul väldigt hög.... skulle gissa att kammen gärna vill fortsätta bakåt, istället för att helt plötsligt ska ge sig iväg framåt... 100 km/h är ju i alla fall 2.77 m/s, å då ska kammarna tvärvända över en diameter på 150-200 mm... skulle tro att det blir rätt häftiga g-krafter där.... det har nog dessutom lite å göra med gummikvallitet och ålder, gummi åldras ju rätt fort... värmen som blir i mattan när man kör vulkaniserar gummit. alltså det blir hårdare och inte lika flexibelt.... men som jag ser det hela så blir problemet större med högre kammar, så länge man inte slirar på en stubbe eller nått annat vasst.

Last edited: