Rmk 800 -09 går värdelöst

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Var uteoch köre idag, och efter några mil slutade den tända. Den dog inte, men det kändes som att den slog av tändningen eller fick för mycket soppa. Jag släppte gasen och den stannade på tomgången. Så jag körde vidare och samma fel yttrade sig efter bara några meter.
Jag slog av den och kollade om det kanske var nån tändhatt som satt löst, men så var det inte. Den startade på första rycket.
Det hela slutade med att jag pumpgasade mig hem.
Displayen visar inga felmeddelanden, och cylindrar och kolvar har max gått 10 mil sedan byte. Etersom jag fortfarande kör in den, har jag ju kört ganska lugnt....
Min första tanke var att det var voltregulatorn som gett upp, men jag vet inte riktigt hur det artar sig.
Jag kände dock senare att gasen gick lite trögt. Om det blev så på grund av pumpgasandet eller inte har jag ingen aning om. Men då borde den väl gå bra på konstant gas.

Någon som vet vad som kan vara fel.
Vad kan jag felsäka själv?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Du har ju laddstapel i displayen när den går på tomgång ska den va över halva stapeln, och ökar sen när varvet ökar.
Gör den inte de och den e under halva, så byt voltregulator.

Kollat upp givaren i gasen, ställ in den i varmgarage och spill i lite redline i bensin, bra för spridare, isproppar.
Bytt bränslefilter?
Tps?

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Var ut och startade den nu, och den verkade gå som den skulle, dock körde jag inte, bara varvade lite på parkeringen, dock lös inga lampor eller displayen. De tändes efter två minuter. Och då ville skotern dö så fort jag gasade. Laddstapeln var över halv på tomgång, så det kanske inte är voltregulatorn i alla fall.
Jag letade efter brytaren till gasen, men jag kan inte hitta den. Någon som vet var den sitter?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Gasbrytaren sitter inne i gashandtaget.
Skruva av dom 3 skruvarna som håller locket. Sen sitter det en skruv längre in i handtaget som håller brytaren.
 

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
nu har jag skaffat mig en voltmätare, men nu återstår bara frågan om var jsag mäter, och hur detta skall göras.

Någon vänlig själ som har lust att förklara det för mig?
Det gäller alltså voltregulatorn.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Om du har problem med lampor och display kan det nog vara voltregulatorn ändå. Annars lät det lite som när den bryter tändningen pga knacksensorn, då går den ju på tomgång men bryter tändningen när man börjar varva. Fast då ska ju "check engine"-lampan blinka.