Rotax 464. Ski-Doo Everest L/C 464 -80

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tjäna tjäna, nu ska jag försöka återuppliva maskinen från förra vinterns körning som var rätt så lovande! En maskin med fräs må jag säga! :eyebrows:
Tills tändspolen gick :push: ...men ändå!

*Jag ska plocka isär cyllarna, rengöra avgasportar, toppen.
*Sen ska jag rengöra slidmatningen, insug.
*Montera ihop motorn, - med nya packningar.
*Koppla nytt tändsystem. (snor Trapperns CDI system (säg inget till farsan min) :madgrin: ).
*Finjustera eventuella problem...

Hur ska jag ta mig till med slidmatningen?
Finns det en kil eller nåt? Eller är den splinad i ett läge eller är det nåt annat.
Med andra ord, slidmatningens inställning.

Min att göra lista till skoterns "facelift"
Har dekaler, har färg, svets, kompressor, färgspruta, alltså allt för att klara av renoveringen. Bara att sätta igång!
Kommer nog lägga in bilder under renoveringen i min profil. -För den som vill följa renoveringen. -Och jag tar ton av bilder...
Och vem tror att jag kommer lyckas eller misslyckas? Det är bara snacka på :)

*Ta bort plast buk.
*Ta bort rost och gammal färg i motorrum.
*Svetsa spricka i frambalken och hål i buken.
*Måla motorrummet.
*Ta bort gammal färg och rost på framvagn.
*Måla framvagn.
*Ta lös huven, plasta, måla, sätta nya dekaler.
*Serva variator.
*Serva kedjehus.
*Rengöra mätarna, kontrollera funktion.
*Byta kabelskor.
*Byta lyktor, lampor runt om.
*Fixa dynan.
*Ta lös skidor, ta bort breddning, svetsa nit hålen, slipa och måla.
*Höja fronten för bättre snögång. Ca 6cm eller nå? (Baken är höjd ca 8cm av en tidigare ägare.)
*Fixa dragkroken.
-Om det finns pengar över, så fixar jag dubbla förgasare till den! :blink1:

Sen ska den fyllas med alla vätskor och köras på en riktig tur för första gången på 20 år!

Kan nån gissa fram tiden på renoveringen? Ska ta målningen, och dekalerna nästa sommar. Så räkna inte in det dårå. Men ska försöka mitt bästa och vanligt vis när jag har hållt på,- så är slutresultatet det bästa! :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Köpte mina original via skoter demonteringen i lule, fick stripes men fattas ju 464 märken så dom får man nog beställa. Allt finns ju, bara snacka med någon firma som håller på med brp/bombardier maskiner så fixar dom det såvida dom inte drar latfötter :)

Min renovering gick inte som det var tänkt efter ett snöras över skotern så jag sket fullständigt i det, vart lite deppigt slut så jag tog motorn till ett annat projekt, men ville inte fungera som det skulle, nu ligger den på en hylla bara... Nåja, Man kan inte alltid få det som man vill :)
 

subban

Medlem
28 okt 2013
22
0
1
föllinge
tack för ditt svar, jag har lackat huven och klätt om dynan så nu är det bara dekaler och startmotor kvar att fixa. Jag funderar på att sälja den för jag behöver en långbandare med back.