rotax 493 topp spiknings skador?

doo500

Medlem
10 feb 2011
40
0
6
Tänkte svarva till min 493 topp som har fått en heldel spiknings märken eller va nu de e för nåt:confused: Är inte riktit hemma på dehär med 2t toppar men finns de någå rum för förbättringar på denhär toppen?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.697
828
113
Kramfors
Det där är skader från tidigare ras Ej spikning.

Den där toppen har bred squishyta för bästa botten o mellanreg. Det går såklart fräsa om den till mer högvarvstopp och få den tåla mer kompförhållande men då måste du vara haj på cnc fräs och läsa på om toppar.

Enklaste modden är lite planing bara men då måste du först veta nuvarande kompförhållande och mäta nuvarande klämspalt. Det är ytterst svårt att gissa vad din motor och topp klarar innan spikning så det är ett vågspel att bara plana! Understig inte 1,3mm klämspalt om du skulle plana.

Man bör inte plana mer än några få tiondelar utan att ändra resten av toppens mått för toppen är uträknad för just detta kompförhållande . Flamfarten blir snabbt för hög om man bara planar och då spikar de direkt.

Sök planing topp på just din motor i utlänska forum genom Goggel så hittar du säkert flera tipps om hur mycket du törs ta . Men kolla då noga vilken soppa de rek vs planingen! Om du planar så kör 98okt.
 

doo500

Medlem
10 feb 2011
40
0
6
Ok påverkar dom där "hacken" något negativt? Tänkte plana den först å sen svarva till squish banden så man får bort "hacken"
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Lägg inga pengar på att försöka dona toppen.
Åk som den är, påverkar just ingenting. Om du vill försöka få ut mer av din motor köp då en färdig topp. ökad kompression, annan typ av dome, mindre squish etc. kan ge nån häst och annan effektkurva. men enbart modifierad topp ställer oftast till mer än vad det ger på en 500
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.697
828
113
Kramfors
Skaderna gör inget när den är standard.

Om den legat på högt kompförhållande som gränsar till spikning skulle jag däremot svarvt bort de grövsta hacken.

Om du törs exprimentera genom total omsvarvning av toppen så måste du studera en hel del först vad olika lutningar/bredderKlämspalter på squishband vs flamfarter o kompförhållanden.

Det är svårt att få till en topp som är bättre än org toppen. Därav firmor som provat ut bra utformning kan ta bra betalt för svarvningarna eller nya toppar.

När man väl förstår lite mer om vad som gör vad i toppen så finns färdiga program som snabbt räknar ut flamfarter vs olika graders lutningar/bredder på squisband. Dessa program underlättar uträkningen markant.