ROTAX motor i en Arctic Cat ZR ?

biomech

Medlem
21 jan 2006
24
0
1
Umeå / Sävar
Hej. Skall lägga ner en Rotax 583 i min ZR 580.
Har sett att det finns ngr skotrar med denna konvertering.
Är tacksam för tips om det är nån som gjort detta tidigare.
Hörde bl a att Rotaxen måste vara lite lutad framåt för att slidmatningen skall funka som det ska!?
Kom gärna med Tips!

// biomech
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kul projekt !

biomech skrev:
Hörde bl a att Rotax'en måste vara lite lutad framåt för att slidmatningen skall funka som det ska !?

// biomech

:)

Det behövs inte....

Du kan i princip montera motorn hur du vill. det viktiga är att förgasarna monteras så horisontellt det bara går.

För att inte behöva tjorva så mycket med olika remlängder så kolla C-C avståndet med den befintliga motorn och försök få samma C-C med Rotax'en.
 

biomech

Medlem
21 jan 2006
24
0
1
Umeå / Sävar
2stroke skrev:
:)

För att inte behöva tjorva så mycket med olika remlängder så kolla C-C avståndet med den befintliga motorn och försök få samma C-C med Rotax'en.
Ja...såklart...att jag inte tänkte på det innan jag lyfte ur den gamla motorn.
Får väl ställa ned den igen å mäta innan jag fortsätter med bygget.
Tack för tipset.
 

biomech

Medlem
21 jan 2006
24
0
1
Umeå / Sävar
mja...måste väl borra nya hål i motorplattan som jag behållit från suzukirovan...
...återkommer då jag kommit lite längre i projektet, har inte ens fått hem rotax'n ännu :-/
 

biomech

Medlem
21 jan 2006
24
0
1
Umeå / Sävar
643

en liten korrigiering...
...hämtade motorn i helgen och det var en 643 R.A.V.E och inte en 583 som jag tidigare sagt.
är det någon som vet hur mkt hp det är i den motorn?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
biomech skrev:
en liten korrigiering...
...hämtade motorn i helgen och det var en 643 R.A.V.E och inte en 583 som jag tidigare sagt.
är det någon som vet hur mkt hp det är i den motorn?
Då går du nog ur askan i elden är jag rädd för 643:an är inte känd som något under av driftsäkerhet tyvärr (jag har dessutom haft en), 583:an och 670:in däremot är riktiga kanon rovor
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
jag har en kompis som har gjort de med sin kisse o de tog lite tid men han vart nöjd han sa de var de bästa han hade gjort
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
2 år 4 månader och 2 dagar sen trådstartaren skrev i tråden.
jag TROR inte han behöver fler svar nu