RS Rage eller Warrior - Vilken ska jag köpa?

Hej

Jag har beslutat mig för att gå över till 4-takt och bestämt mig för Yamaha.
Då jag har en begränsad budget (max 70 000 kr) så har jag lite problem med att få ihop alla önskemål i en maskin...

Min körning ser ut på så sätt att ca 70% är med familjen och pulka och resterande 30% ute och leka...

Det jag nu undrar är vad man ska prioritera på maskinerna.

Jag har en Mach 1 670 -96 så jag är lite orolig att man ska känna att effekten i Ragen är i underkant, samtidigt som fästet i mach 1:ans originalmatta inte är det bästa, så det kanske bär av bättre med Ragen ändå...

För ca 60-65 000kr får man en 04:as Warrior eller en 06:as Rage. Ingen har ju insprutning, men monoshock boggien får jag ju på Ragen.
Det optimala vore en -06:as Warrior, med både monoshock boggien och insprutning, men det är inte aktuellt pga priset.

Så, vad är vettigare?
Att köpa en 06:a RS Rage med monoshock boggien, men utan Warrior:s underbara ljud och de extra hästarna, eller en -04:a Warrior utan monoshock boggien?

Vad skulle ni välja med tanke på körningen?
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
ang monoshock boggien, visst den är är skön... men slides slitaget är nåt oerhört. man måste byta dom 4 främre boggiehjulen till oversize hjul ( eller köpa Pioneers performance kit som sänker standardhjulen 2.5mm. finns på kn racing)
har dock ej provat detta, men det verkar som det funkar bra.

finns massa att läsa om monoshock boggien på http://ty4stroke.com/viewforum.php?f=7

Monoshock har ju mkt bättre viktöverföring än pro action boggien och mkt bättre fjädring. men att byta slides 5 gånger på en säsong är ju skandalöst av Yamaha.
ingen skillnad för mig om matta är fullklippad eller inte.

svårt val mellan rage och warrior. du har inte funderat på att bara byta matta på din doo?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu har jag iofs kör den korta monoshocken tidigare och kan säga att slitage problem på slidesen har jag då inte haft. Två säsonger utan problem och då pratar vi om runt 150-200mil. Isrivare är dock att rekomendera.

Personligen tycker jag den mindre motorn är mesig. Dock så är monoshocken fin. Slides problem lär du ändå ha med pro action boggien.... Nu vet jag inte vad evol138 har för erfarenhet av monoshocken. Jag har kört med rätt låg mattspänning på den korta utan att den har rappat.

Nu har jag dock smackat dit en 08as warrior boggie så vi får väl se...
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
När det gäller slitage på slidsen på Ragen så har jag kört nästan 600 mil med min -06 och fortfarande finns mycket kvar.Kan nog köra kommande säsong oxo på samma slides.Allt i boggien är orginal förövrigt.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
"Nu vet jag inte vad evol138 har för erfarenhet av monoshocken. Jag har kört med rätt låg mattspänning på den korta utan att den har rappat."

har iof 345 boggien(warrior), kör med no slip= slapp mattspänning.
345 boggien är skön efter leden men som sagt skit pga att den bränner för mkt slides standard. Söker man på slides (hyfax) på ty4strokes forum så är det ETT FAKTUM att det inte är bara jag på min 345 som har detta problem.
Dock kanske 307 mono har klarat sig lite bättre.

även jag skulle nog personligen satsa på 04an. lite äldre, men kan lätt moddas till nyare körställning osv.
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag skulle satsat på en 2006 warrior, borde gå att hitta en från drygt 70,000:- om det inte är den fina GT-modellen. Det var ju första året det var problem med slidsen, det åtgärdades av Yamaha vad jag har hört. Men ska du ha kälke efter måste avgasrören dras vidare bakom pulkan.
 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Jag skulle satsat på en 2006 warrior, borde gå att hitta en från drygt 70,000:- om det inte är den fina GT-modellen. Det var ju första året det var problem med slidsen, det åtgärdades av Yamaha vad jag har hört. Men ska du ha kälke efter måste avgasrören dras vidare bakom pulkan.

intressant, vet du hur dom åtgärdade det rojo8515?
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
hej jag var i samma sits förra året jag tänkte på en warrior då ända tills jag kollade försäkringen.. sen provkörde jag en vector mtn o det vart ett självklart val för mig.. känns mycket lättare motorn tycker jag räcker till gick bättre än jag hoppades på.. men satsa på en rs rage tror du blir mer än nöjd.. de vart jag med min kommer aldrig åka annat än 4 takt nå mer...
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag trivs med min -05 Vector MM, det som är bättre på -06 -07 är den högre dynan samt det högre styret. Detta fixar du lätt med hjälp av en omstoppning + styrhöjare. Motoreffekten kan jag inte uttala mig om men 4takt är mycket trevligt, provade en släktings MXz 800 renegade -08 i våras året men blev inte speciellt imponerad.
Min -05 kostar 2800:- i helförsökring/helår och drar ca: 1,7l bensin och ingen Olja :) vilket säger allt.
Ragen är lagom på det mesta söker man på Rage i Västernorrland får man ett par fina träffar till bra peng. Yamahacenter i Sundsvall har en för ca 65k och då har du lite garanti med.

Tjejen åker en -06 Phazer och den går riktigit bra med 38mm mattan och breda skidor, gasar vi så hänger hon på väldigt bra. (1800:- i försäkring hel/helår)
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Det bästa försäkringsbolaget är ju att själv vara det, tänk att få slippa förhandla med någon tjurig skadereglerare utan istället få fixa allt precis som man vill ha det. Eftersom du spar runt 10,000:- per år bör du få ihop till att fixa några eventuella skador.....

En halvförsäkring på Warriorn är inte så farlig. Delta II chassiet är ju ett lyft och även monoshockboggien.

Slidsen byttes till en bättre kvalité efter 2006, på min 07:a såg de bra ut fortfarande efter 450 mil.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
olja o 4 takt kostar ju ändå runt 700kr varje säsong...
ska byta olja o filter i min nu när som helst..
nä nog är det bara åka 4 takt skönt o slipa lukten också, det enda som stör är ju avgaserna som går direkt in i kälken... en liten nackdel med yamaha
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
olja o 4 takt kostar ju ändå runt 700kr varje säsong...
ska byta olja o filter i min nu när som helst..
nä nog är det bara åka 4 takt skönt o slipa lukten också, det enda som stör är ju avgaserna som går direkt in i kälken... en liten nackdel med yamaha
Lätt att fixa. Några muffar, slang och rör från biltema och det är klart.
Oljan är som sagt svindyr.. så räkna inte med någon större skillnad mellan 2t och 4t....

RX'en kostar en hel del att försäkra tyvärr. Men motormässigt är RS och RX natt som dag..

Om du köper Ragen se till att den har monoshocken, annars köper du Warriorn.
Skillnaden i boggie kan uppväga effekt minskningen ;-)
Om monoshock kolla att den har alla eventuella rättningar och kika efter sprickor i W-armen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Olja svindyr? Kanske om man skall köpa exakt den olja som Yamma tycker.
Tycker man nu att det är värt och kasta bort 195:-/litern på 0w30 så får man väl göra det.

Själv så köpte jag Mobil1 5w40 helsyntet, 4 liter för 295:- (eller nåt sånt)
Samma året före det och året före det.

I år så skall jag klippa till med Mobil1 0w40 då jag fick det till en bra summa.

+1500 mil och inga problem...
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Låter intressant, vart köper du dina oljor ? 4 liter för 295 låter ju sjukt billigt om du dessutom kan hitta 0w40 för den pengen.. Har den oljan i saaben och den ligger i princip på samma summa som shell oljan. :)

Fast nu blev det lite offtopic ;-)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Köpte Mobil1 5w40 på Bilcentrum då de hade någon erbjudandesväng, var mitt i sommaren eller så.

Mobil1 0w40 hittade jag hos Lindeholm i somras, var nåt erbjudande som de hade i några dagar, då fick man 1 liter extra vid köp av 4. Var dock lite dyrare än 5w40, fick slanta upp strax under 500:-, iofs för 5 liter.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Servicen vid ca:100mil och den vid 300mil är tydligen viktiga sen behöver man inte byta olja lika ofta beror kanske mera på hur långt skotern går varje år. Kollar man på pljan i bilen (passat -07, 0W30) så byts den vid 3000mil och sen vid 8000mil ungefär, man håller koll på nivån bara och slänger i nån skvätt när den sjunker.

Tack för tipsen på olja Mikael.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan inte jämföra med en bil då man skall byta olja på en RX. Under den där Passatens 3000 mil så har motorn aldrig snurrat mer än 6000rpm, då har variatorn precis klippt till på RXen. :)

En RX1 som snurrat i 500 mil har väl ungefär lika många varv på veven som Passatens 3000 mil.

När man får börja skvätta i mer olja så betyder det att man bör byta olja. Blev så då jag körde 2 säsonger på en och samma olja. Blev lite orolig att jag hade nåt skit med ringarna men problemet försvann då jag bytte olja+filter.

Filter skall man egentligen byta var 3'dje år på en RX, men så snål kan man inte vara. :)