RS Venture 2006 dör vid gaspådrag

Eldtroll

Ny medlem
10 jan 2021
2
0
1
40
Gällivare
Har fått ett skumt problem med min skoter, en yamaha RS Venture TF 2006. Om det var några dagar sedan sist jag körde den så dör den direkt vid minsta gaspådrag. Går dock att "småpumpa" försiktigt på gasen tills man får upp varvtalet, då kan man köra iväg. Sedan går den som vanligt, fungerar även fint om jag testar dagen därpå. Får den stå en vecka så är den superkänslig igen. Någon som har en idé om vad det kan bero på? Har testat låta den stå på tomgång typ 15 minuter så den är riktigt varm innan jag försöker dra iväg, men det hjälper inte, första gången man ska varva igång så dör den ändå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De är nog Tors problem dvs gashängsbrytaren. De kan va så enkelt som att gaswiren är för spänd och för hög tomgång. De är svinnoga att man har 3-4mm glapp vid på tumgasen innan wiren börjar spännas och att tomgången ligger på 1300v-1400v. Och på många maskiner är de bara lite för tight gaswiredragning så gasen inte går mot stopp nere vid gasspjället. Kolla att wiren går lått och tillbaka till stopp. Ställer man in den så löser det 80% av tors problemen yamaha lider av. Senast i går fixade vi en 05a Rage med exakt samma fel. Men om inte det hjälper så kan man tjuvkopplka tors eländet och köra med dödmansgrepp istället. Då byglar man bara kablarna som kommer upp till tumgasens tors. De står beskrivet i Yamaha servishäftet som följer med skotern så man inte blir kvar på fjället. De är bara att riva av styrhöljet och leta åt kabeln/kablarna (två st) som går till tumgasen.. De bör va en vit kontakt för ena kabeln och en svart kontakt. Dra isär dem och stoppa ihop vit kontakt med svart nerifrån motor till så kopplas de ur. Men då funkar inte gashängsskyddet! Om man vill fdå de funka kan de va släva brytaren i tumgasen som är felande.
Här är en länk där man duskuterar detta samt bilder på tjuvkoppling
 

Eldtroll

Ny medlem
10 jan 2021
2
0
1
40
Gällivare
Låter lovande! Ska testa nästa gång, skulle ju även förklara att jag någon gång fått baktändning när jag plötsligt släppt gasen efter kraftigt pådrag, vilket jag ser andra haft i tråden du länkade till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Ja de smäller och missar och ar sig i alla farter. Även då tors funkar är de känslig för yrsnö som söker sig in i kontakten och fryser till is. Om man råkar ut för tillfälligt fel i kontakten om den stått ute i regn eller snö kan man värma hela tumgasen med hårtork eller varmluftspistol så brukar de funka igen. Alt ta in den i värmegarage.