RX1 saknar gnista på tre cylindrar

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Är det någon som har tips till mej?
Rx1 -03 turbo missade enstaka gånger på låglast ett par mil,gick rent med mycket gas.Efter en halvtimmes stopp går den bara på en cylinder vid start..
Ingen gnista på tre cylindrar trots att jag skiftat spole och stift mellan cylindrarna,det är samma cylinder som går oavsett.
Sen funkar inte instrument eller lysen nu heller.
Några tips??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kolla kabelstammen där framme där de går under balken fram till CDI-boxen så kablar ej är nötta.

Kolla så att kontakterna sitter fast ordenligt i CDI-boxen, samt kika så att kontaktytorna ser rena och fina ut.
 

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Då har jag provat med en annan cdi-box och tändspole/hatt , följt kabelhärvorna runt motorn och på huven utan resultat.Kontaktstyckena ser ut som nya inuti.
Inga kabelskav har vi hittat mer än på tejpen.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Du kan ju iaf provmäta jorden vid varje tändspole. B/R Black Red är den kabeln. Det är ju från CDI'n Olika matningar till varje. Men kolla också kabelstammen vid styret, dom brukar kunna nötas en hel del där och ställa till med div roliga fenomen.
 

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Du kan ju iaf provmäta jorden vid varje tändspole. B/R Black Red är den kabeln. Det är ju från CDI'n Olika matningar till varje. Men kolla också kabelstammen vid styret, dom brukar kunna nötas en hel del där och ställa till med div roliga fenomen.
Tack för tipsen!.Jordar den genom cdiboxen eller ska jag bara mäta själva kablarna mellan boxen och tändstiften?. Härvan vid styret har jag kollat lite snabbt igår,såg bra ut det jag sett i alla fall.
 

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Det var kablarna till en tändspole som var brända. Det syntes inte utifrån,men turbon hade värmt upp dem så de var ihopssmälta till en kabel..