Rxl sks -92

Blondi

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
41
Västervik Finland
Har en rxl som går dåligt i starten. Då man eldar fullt från noll så är det som den inte skulle orka de första 1000varven (4500-5500rpm. efter 5500 går den normalt. Kan detta bero på smutsig variator el. dyl? Tacksam för svar!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det KAN vara nästan vad som helst, speciellt med tanke på att skotern börjar vara gammal... Variatorproblem, läckande vevaxeltätningar, slitna kolvar, tjuvluft, felinställd gasspjällpotentiometer...

Börja med att ta en närmare titt på variatorerna, det är ju enklast. Det är också lätt att spraya startgas vid vevaxeltätningen (åtminstone på variatorsidan) och insugningsgummina medan motorn går på tomgång, och se om den reagerar på något sätt. I så fall har du tjuvluftsproblem!

 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Det är normalt att de här maskinerna inte orkar nått under 6000rpm.Orginal tillslagsvarv ligger på ca 5000rpm och det funkar väl sådär.Men vill du ha riktigt drag från start måste tillslaget upp lite till.
Min har 5000rpm i tillslagsvarv och den är rätt seg första metrarna.

 

Blondi

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
41
Västervik Finland
Brnsin förbrukningen ganska brutal också, ca 45-50L/100km vid hård körning vad kan det bero på? EFI blinkar inga fel koder. Borde inte vara någå lager fel eller dyl. Har ganska extremt ljud men ändå enkel pipa, finns det enkla trim pipor? Clicker chip, insprutning eller variator?
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Bränsleförbrukningen låter hög, men det beror på vad du menar med hård körning.Min drar från 2,7l/mil upp till 3,5l/mil.Men då är min neddrevad 2 kugg.
Det finns trippelpipor, men då krävs trimchip från samma tillverkare som piporna kommer ifrån.betydligt enklare då att förgasarkonvertera den om du vill montera pipor,eftersom chip bara finns begagnat och börja löda in beggade prylar i boxen inte känns så tryggt.

Har själv funderat på om det går att ta en enkelpipa från en nyare twin 700 och montera på gammeln,mest för att varvtalet de flesta trippelrör gillar, ca 9200rpm är lite högt för en så gammal maskin.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På en så gammal RXL sitter eprommet i sockel, alltså lätt att flytta över. Det är inga problem att kopiera det heller, om man har möjlighet att låna ett med den programvara man vill köra med (trimchip).

Det finns ett par möjligheter till rena fel som ger hög bränsleförbrukning utan att styrdonet visar felkoder:

Först och främst vakuumslangen mellan bränsletryckregulatorn och ett av insugen. Den sitter där för att tryckregulatorn ska känna av lufttrycket efter gasspjället, så att bränsletrycket över spridarna blir konstant. För att kolla att detta fungerar, kopplar man in en manometer för att mäta bränsletrycket. Vid tomgång ska det vara ca 0,5 bar lägre än vid fullgas (eller med bränslepumpen igång och motorn stillastående).

Ett annat fel är om motortempgivaren är "halvdålig". Mät resistansen i den vid några olika temperaturer, normalt är ca 2500 ohm vid rumstemperatur och 300 ohm vid +80 grader. Om resistansen inte sjunker så mycket som den borde när temperaturen ökar, så tror styrdonet att motorn aldrig blir varm.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 13-Feb-04 kl 11:37 AM (CET)]Jag har en RXL SKS -91, den har inte krånglat nånting förrutom att den vill sura igen mittenburken vid lite varmare väder. Nån som vet nåt om varför den gör så?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Antingen fel på lufttempgivaren eller kablage till den (se upp, det brukar inte ge någon felkod utan man får ohmmäta den för att se om den är frisk!), eller kylproblem skulle jag tippa på.

På de där motorerna sägs det att mittcylindern får sämre kylning än de andra pga dumt utformade kylkanaler, det gör att den är mest utsatt för kolvskador också. När motorn börjar bli gammal och kylmanteln full med avlagringar och pannsten blir det ännu värre.
Du kan ju prova (vid töväder) att tappa ur kylvätskan och fylla i rent vatten + kylarrens, köra några mil, och kolla om det blir mycket grums i kylarvattnet. Kom ihåg att spola ur systemet grundligt med rent vatten innan du fyller det slutgiltigt med glykol sen. Man bör byta vatten och köra en sväng, upprepa det några gånger tills det vatten man får ut är rent och inte skummar eller smakar konstigt.