sänkt! HJÄLP

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
Hej, har en arctic cat f7 efi -03. Vi var ute och körde på vattnet igår och sänkte efter några varv. det var vatten nästan upp till toppen på själva pipan. Vi fick upp den på land ganska fort. har försökt dra ur allt vatten ur motorn. den har tändning och den har tänt till bra många gånger och gått en liten stund på tomgången sen dör den. vad jag förstår får den inte bensin? vad kan felet vara..

tacksam för svar!

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
det kan ju vara så att de kommit vatten i bränslesystemet. annars om du har otur så kan tändsystemet börjat krångla.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
ah, tändningen verkar då funka den har ju gnista som vanligt. men nu har jag hett lös pipan igen och de är ju som kornig bensinluktande skit i grenröret, olje liknande vätska

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
sitter å tänker på två saker,
1, de kan va så jävligt att när du körde den varm och sen sänkte den så blev de lite som en snöskärning, att kolvarna tvärkrympte av temperatur skillnaden och gick då sönder, eller att bara ringarna gjorde de. därav att den inte går på tomgången och korn i oljan..

2 att du helt enkelt bara sotat ur hela systemet.

de är ju va ja kan tänka mej iaf. kan höra mej för senare men nån som verkligen kan dehär.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
de är inte korn av nåt hårt material de är mer gegga typ..

vad menar du med nummer 2?

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
lite svårt att säga men oljan brukar ju bli konstig när den blandas med vatten såjavet inte då ja inte sett hur de ser ut.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
jo jag vet.. har en teori nu.. eftersom de är verkar vara kvar vatten i ena cylindern för de kommer när jag drar nu litegran. så tänder den bara på ena cylindern dom gångerna den gått igång och därefter dör den..

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kolla kompen. Har du otur så har den fått vatten i cylindrarna och motorn har snurrat runt så har den försökt komprimera vattnet och det klarar den inte av så det kan ha skadat kolvringarna.

Hur länge är det den har varit igång ? 1min, 5min 10min ? För är de så att den dör när den blir varm så är det nog kolvringarna som har farit, den tappar kompet när den blir varm och dör.

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
har nästan lutat den 90grader.. ska göra det nu sen fylla på ny bensin!
när den stått på tomgången har den som max varit igång typ 20sek.. sen dör den, så fort man gav lite gas så dog den också.

sen oftast när den tänder till nu så är det typ första draget sen händer det inte igen..

erkehe

Välkänd medlem
17 jul 2007
164
0
6
Umeå
fått den att gå nu, startat den flera gånger och gasat ur den och låtit den gå varm osv..

men ifall man har igång den och stänger av och ska starta direkt efter så startar den typ aldrig på första draget..

och när vi lät den bli kall och starta den igen så tar den flera drag innan den startar.. inte som vanligt max 3. vad kan de va?