Saknar 300rpm Primärfjäder fråga IQR

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Tja
Har monterat mina nya variator delar idag i min Polaris IQR 600 stock -09

Primär:
Team 180-320 Fjäder
Polaris 10-62 Vikter

Sek
Team 160-240 Fjäder
Helix i läge 66/44-.46

NU
Max varv 8000rpm ungefär
Tillslag 4700rpm


Skulle vilja få upp max varv 300rpm och sen skulle jag vilja sänka tillslag med ca 200rpm

Den växlar upp snabbt och bra iaf som den är nu :)

Villken primärfjäder väljer jag ?
 

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
för tunga vikter. oginal äre ju 310 sluttryck på fjädern men med 58g. en 160-340 fjäder skulle du provat med. kommer sänka inslaget och öka max varven.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
sitter det inte en 160/280 original i sekundären? har du original drevning?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
jo det stämmer i min satt det dock en 160-300 i sekundären
Enligt JS powersports var 160-240 bästa alternativet för led körning.

Jag har orginal drevning nu 19/45
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
okej, där har du en del av dina förlorade rpm, sen har du ju tyngre vikter..
du hittar nog aldrig varven med en 340 fjäder på slutet i primären utan du får nog banta vikterna.
ska du ha lägre inslag så sätt tillbaka original fjädern som är 165-310.
mjukare sek fjäder funkar bättre med högre drevning. möjligt du kan hitta lite varv om du drevar upp något om du tänkt åka på 160-240 i sekundären.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
jaså så drevning spelar in i det här också det visste jag inte men det är kul att lära sig nå nytt
jag har ju ett sett epi belly buster 10-60 vikter att testa med iof
Jag får testa lite med vikter och fjädrarna jag har då och se vad det blir av det hela

Det blir nästa helg jag kan testa det
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Primär:
Orginal 165-310 Fjäder
EPI BellyBuster 10-60 Vikter

Sek
Team 160-240 Fjäder
Helix i läge 66/44-.46

NU
Max varv 8200rpm ungefär
Tillslag 4800rpm

Växlar betydligt bättre med denna setup än den första jag skrev om

Om jag väljer en TEAM primär 140/320 kommer jag då uppnå mitt mål på 8300/4500rpm eller måste jag ge mig på drevning ?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Nu har jag spenderat en dag med skoter och jag saknar lite ändå.
på skoterleden varvar den som den ska lägger sig på 8300 vid fullgas och håller sig där men i före då det är mer lössnö och det går lite tyngre så tappar jag varv till 7800 ungefär och man känner att den tappar effekt eller kraft

Skulle vilja ha lite tips på vad jag har felinställt
Jag har två andra drev att välja på om drevningen är fel 23/39 dom har jag
Denna setup kör jag med nu

Primär
Team 140-320 fjäder
Bellybuster 10-60

Sekundär
Team 160-240 fjäder
Helix 66/44-46
Drevning 19/45

Förgasare
Paj 0.9
Main 470
Pilot 145
Starter 55
Nål 3#
Bränsleskruv 1,5 varv ut
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Har suttit och kikat runt lite på sidan här idag och har förstått att det är min dreving eller sekundär variator setup som ställer till bekymmer för mig.

För att kunna få den att varva mer i lössnö/utanför leden med 19/45 drevningen så ska jag alltså ha en styvare sek fjäder.

Eller om jag då ändrar drevningen ska man köra med 22/43 (1.95 i utväxling) med min variator setup då ska den varva rätt.

Har jag förstått det här rätt ?

Sen kan jag inte hitta nån info om denna drevning fungerar 23/45 (1.95 i utväxling) med standard kedjan.