Schimsa kors?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
När man byter till 11-66 måste man väl Schimsa kors och hur gör man de?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
hur går man till väga då? Ett annat problem är att remmen och variator blir varm, har skruvat ut remspänningen helt nu och lyfter man upp skotern så snurrar mattan långsamt så de ska va ok?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Det han gör fel i nedanstående video är att han inte värmer korset då det oftast sitter med loctite och om du inte värmer kan du skada gängorna om man bara våldar. Nu har jag inte haft isär en p-85a men sitter det inte en mutter som ska bort innan man lossar korset?

[video=youtube;k0khXyugGSE]http://www.youtube.com/watch?v=k0khXyugGSE[/video]

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
vad är det som gör att inte remmen greppar? Har lite problem med remslir

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
på skotrarna sitter det då en mutter där men verkar inte göra det på en fyrhjuling kanske för att dom varvar/vibrerar mindre ?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sandpapprar du får du mindre kontaktyta.. mera slir å mera värme..
3M säljer en fiberduk "scotchbrite som e grym att rengjöra skivorna med. Blir som en lätt honad finish..
det borde finnas en racinghandbok av polaris.. annar kan jag rekomendera skidoos. Kostar runt 500. Den beskriver grunderna i hur man shimsar och ställer in stötdämpare.. samt teori bako. Variatoruppsättning. Ett avsnitt för varje del. Vikt. Ramp vinkel.. helig och fjädrar.... det är lättare att förstå när ma kan gå tillbaks och läsa... allt på engelska dock..

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
smidigast är att du plockar lös primären och tar med den till din handlare å frågar om du får låna deras hållare, spindelavdragarmojäng, och låsmuttermojäng, använd en kraftig varmluftpistol så brukar loctite släppa.
tar inte många minuter, så har du en snäll handlare så går de bra.

scotchbrite är bra skit. finns liknande på biltema också.

Angående schimsningens vara eller icke vara så verkar alla ha olika
erfarenheter.. om remspelet skiljer från maskin till maskin kan jag inte svara på men den är ju amerikansk.....
rymms remmen så går de ju köra, men med tajtare remspel. men vill du ha samma remspel som tidigare så måste du schimsa.

remspelet blir tajtare med 11serien (se bifogad bild, ´bilden har jag lånat från sledtrax hemsida och även postad i swb assault tråden) 11serien ligger under en 10a

Attachments

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
hur går man till väga då? Ett annat problem är att remmen och variator blir varm, har skruvat ut remspänningen helt nu och lyfter man upp skotern så snurrar mattan långsamt så de ska va ok?
vad har du för assault? den är inte helt enkelt för högt drevad för din typ av körning?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Assault 09, nerdrevad 2 kugg, 11-66 vikter, 165-327 primär och styvare sekundärfjäder .
Har inte gjort rent variatorerna och såg att de va lite svart sen förra remmen gick av, göra rent sekundären också eller? Det verkar ju som att de är nå som kärvar då den varvar ungefär lika mkt med 10-66 som 11-66..

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
rengör alla fyra skivor först. köp en scotchbrite eller liknande, funkar kanon till att putsa upp aluminiumdelar med i övrigt också.
kan vara för tight remspel =remslir

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Alla nyare polaris variatorer jag bytt vikter på hitills har haft för stort remspel från fabrik, serie 11 och slp mtx har väldigt lika profil så jag antar att 11vikten kommer göra remspelet enligt spec precis som när man monterar slp vikterna.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Jag får prova göra rent allting och se sen, kanske skruva isär sekundären och kolla så allt e rätt.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Alla nyare polaris variatorer jag bytt vikter på hitills har haft för stort remspel från fabrik, serie 11 och slp mtx har väldigt lika profil så jag antar att 11vikten kommer göra remspelet enligt spec precis som när man monterar slp vikterna.
hörrdu asker vet du om specen på team rooster är liknande?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Potatisgrisen.. först skriver du att scotchbrite e skit sen rekommenderar du snubben at köpat.. jag tycker det är en awesome produkt men givet är all fibertex duk lika bra.. kanske det du menade att biltemas var minst lika awesome

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Har testat lite nu, gjort rent både primär och sekundär.
Körde på 11-66 vikter men tycker helt klart att min mår bättre med 10-66, kör på rätt höga höjder (730-900 möh. Så mina 11-66 är till salu om nån e sugen!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Potatisgrisen.. först skriver du att scotchbrite e skit sen rekommenderar du snubben at köpat.. jag tycker det är en awesome produkt men givet är all fibertex duk lika bra.. kanske det du menade att biltemas var minst lika awesome
hehe, jag menade att scotchbrite va "BRA SKIT" en fras som brukade användas flitigt att hippies på 70talet.. :) ( Good shit, man) och att biltema har samma koncept.