Sekundärvariator Firecat

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Hej

Har problem med sekundären i min Firecat f7 -03 sno pro. Remmen ligger för högt i variatorn, det tjuter som f*n och remmen smäller efter 20mil. :eviltongue:
Vad jag har förstått så måste man shimsa om variatorn.

- Är ovanstående det som är problemet?
Om det är så undrar jag:
- Hur tar man lös variatorn?
- Hur shimsar man om den? (är det stort/dyrt/svårt ingrepp)

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vad som ska göras samt hur. Eller eventuellt länka till en tråd där detta finns beskrivet. (gärna med bilder)



Tack på förhand
 
Last edited:

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Ingen som vet? Det känns inte som att jag borde vara den enda på jorden med detta problem……
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
att det tjuter lite på tomgång brukar inte göra ngt annat än oväsen ,
det är störe risk att rem problemet är att variatorerna är slut , fel linjerade eller att motorn har dåliga gummin så linjeringen blir fel ...



för att sänka remmen tar du lös locket med rullarna , isär med skivorna och lägg i ett tjockare shims , du har markeringar på skivorna i form av små streck som ska ligga mot varandra så balanseringen blir rätt
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Så du tror inte att det är slitna shimsbrickor som gör att remmen sticker upp drygt en cm ur sekundären? Om jag förstår detta rätt:
att det tjuter lite på tomgång brukar inte göra ngt annat än oväsen
så är det okej att den låter? Men jag har inte hört någon annan skoter vissla som en halv blåsorkester. :mmph:
Dvs så tjuter den inte lite, och ibland vill den på att köra iväg när man stannat och den står på tomgång.

Hur kontrollerar jag om någon av de andra sakerna är grunden till problemet?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sticker remmen upp en cm så måste du ha fel rem , vilket nummer är det på den ?
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
det ska vara rätt mått på den, jag pratade i alla fall med en försäljare och han sa då att det är rätt rem (enligt någon katalog). Jag kollar upp vad det är för nummer imorgon…
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Jag kanske tog i lite med drygt en cm uppstick men ca7-8mm sticker den i alla fall upp ur variatorn.

Numret på remmen som är på nu är: 38x4740
jag är inte säker på om det är rätt, men jag hade den som reservrem så den åkte dit då den andra gav upp. Sedan så har jag en ny Ultimax Pro som heter:140-4748U4 som enligt försäljaren ska vara rätt men nu när jag kollat på nätet så blir jag lite osäker över båda…?
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Tjenare Waaxxel. Har haft samma "problem" som dig fast på en F7 2005a, efter jag bytte till en ultimax rem på min så började den tjuta när den stod på tomgång, när man körde hörde man inget. Konstaterade att remmen låg för högt upp på sekundären, alltså för tight.

Så försökte schimsa ner den, på min gör man det genom att lossa på bulten som sitter mitt i sekundären (samma som man lossar på för att ta lös hela sekundärvariatorn från diamonddrive axeln) och sedan lägga till eller ta bort schims från "aluminiumpluggen" som sitter där.

Fick det dock inte att sluta tjuta med min ultimaxrem, så slutade med att jag köpte en originalrem..

http://i42.tinypic.com/20sgmtu.jpg

Remmen ska ligga med "profilen" ovanför skivorna i sekundären, rätta mig om jag har fel.

http://oldroute80.se/rem.JPG

Mvh
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Tack för svaret!

Det blir nog och skruva isär den nu under helgen.
Är det något man måste se upp med? Eller är det bara och lossa den? Dessutom så undrar jag hur mycket brickor det kan gå åt till att sänka remmen dessa 7-8mm och vilka brickor man måste ha?
 

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Jag har skruvat loss den idag och det är endast två shimsbrickor, men om jag inte har kollat på fel sprängskisser så ska det vara tre stycken. Visst ska det vara tre brickor?

Hur som helst blir det att köpa ny/nya, kan ju inte kosta hur mycket som helst med några brickor…