series 3 motorerna

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag läste på nått amerikanskt forum någon förstå-sig-påare som menade att alla serie 3 rotaxmotorer hade nått slags generellt designfel vilket gjorde att man var tvungen byta "rings" (kolvringar?) var 1000 miles (160 mil). Är det nån här som kan understryka detta? Finns det nån substans i det han skriver eller är det mest troligt bara nån avundsjuk grönåkare som försöker så ett frö av tvivel bland oss upplysta? Bl a skrev han att arctic minsann tog ut 118 hk ur sin 600 vilket var i princip lika mycket som skidoos 600:a och enligt honom så är detta med "rich" bränsle/luft-blandning. Han menar väl då att skidoos 600 förutom kolvringsproblemet går på på tok för tunn bränsleblandning för att kunna åstadkomma 119 hk...
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Rotax har problem med serie 3 motorerna, 600HO och 800. Du kan läsa mer om detta i Snowtech.

/Brannmark
 

Kåre

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Har en MXZ 600-00 som jag bytte kolvar och ringar på efter 726 mil,fanns inte så mycket som ett spår av för mager blandning.Om man ska bromsa ur en Artic 600 118hk så är det defenetift en ZRT 600,har inte bromsat min MXZ men en kamrat gjorde det och fick 121hk/7800rpm,och den är då bestyckad för ca -25.PS:Byt aldrig märke!!!