Serviceintervaller M800 2013

Gustav123

Ny medlem
17 feb 2015
4
0
1
Kusmark
Tja!

Har letat som en tok men har inte lyckats hitta vid vilka intervaller min -13 M800 SP ska servas. Någon som har koll?
 

Ionizer

Medlem
9 apr 2012
12
0
1
Övik
Och vad är det som ingår i en service?

Tycker det borde stå i servicemanualen men lyckas inte hitta nåt.
 

Ionizer

Medlem
9 apr 2012
12
0
1
Övik
Tackar.

Det känns lite extremt med helrenovering av stötdämpare varje år. Ingår det verkligen om jag lämnar in skotern på service?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tackar.

Det känns lite extremt med helrenovering av stötdämpare varje år. Ingår det verkligen om jag lämnar in skotern på service?
Oljebyte = Helrenovering...
Nja...
Du kallar det väl inte helrenovering av motorn i bilen när du gör oljebyte efter 1500mil eller årligen?

Verkstan gör inget med dämparna ifall du inte själv säger till.
Skulle gissa att 95% av skoteråkarna inte gör nåt med sina dämpare förrän de känner att nåt är fel.

Det är dock bra att gå igenom dom nån gång då och då.
Speciellt bra är det att byta oljan i dämparen efter första säsongen. När dämparen är ny och "körs in" så släpper mycket partiklar inuti dämparen som skitar ner oljan.
Så man kan säga att första bytet är viktigast.
Har även sett många dämpare, (oftast Polaris dock) som har felaktigt gastryck från fabrik.
 

Ionizer

Medlem
9 apr 2012
12
0
1
Övik
Ja helrenovering var kanske fel ord men om vi kallar det stor service då? Det går att göra en liten service där man bara tar av lufthylsan och fettar in + ny fox fluid. Men oljebyte är ett större jobb med ny gas osv.

Lite knepigt ändå att det finns en årlig servicepunkt som inte ingår i service? Så om man köper en fullservad begagnad skoter så kan dämparna ändå vara dåliga.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Ja helrenovering var kanske fel ord men om vi kallar det stor service då? Det går att göra en liten service där man bara tar av lufthylsan och fettar in + ny fox fluid. Men oljebyte är ett större jobb med ny gas osv.

Lite knepigt ändå att det finns en årlig servicepunkt som inte ingår i service? Så om man köper en fullservad begagnad skoter så kan dämparna ändå vara dåliga.
Japp är skotern "fullservad" enligt serviceboken så är dämparna till 99.9% orörda, många ÅF rör inte änns dämpare själva utan köper den tjänsten på annat håll vid behov. Vilket är lite konstigt, då utförandet beskrivs väldigt utförligt i servicehandboken.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Beskrivs också i boken att dämparservice inte ingår i service, utan är ett rekomenderat tillval.

Men som ni skriver, 99% bryr sig inte om de inte är dåliga, och 70% fattar inte att de är dåliga och kör vidare ändå:)
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Drar upp denna tråd igen då min -13 troligtvis åker in på 450 mila service i vinter. Tänkte höra, hur ofta händer det att man måste byta kedjan vid 450 mil? Tydligen öppnar de och kollar om det behövs eller inte.
Vad är det för skillnad mellan den "nya" och "gamla" kedjan (Fanns tydligen en skillnad enl. min ÅF). Samt vad har isf denna kedja för art nr? ~2500 för en kedja känns lite overkill...
 
Last edited:

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Aah tack för svar! Men finns det ett kit då att köpa? Eller är dreven och kedjan separat?
Tänkte isf beställa på andra sidan pölen. Hade varit smidigt med artnr på delarna då!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska du byta till nya kedjan måste du ha nya dreven.

Ska du ha nya dreven måste du ha nya sekundäraxeln, och då behövs nya sekundärvariatorn.

Inte värt det.

Lämna in skotern och be dem byta olja och spänna/kontrollera kedjan.

När du vet hur det ser ut tar du ett beslut.

En underhållen drivlina håller längre.
 

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Då är jag med. Jo men de sa han också, att jag själv tar beslut om den ska bytas eller inte beroende på hur det ser ut. Men känns ju lite konstigt att ÅF säger att de byter ut den gamla mot en "ny" och "bättre" om det är så pass mycket man måste byta ut för att få den "nya". För han pratade då inget annat om något än att byta kedjan.
Kanske får ta ett snack igen med de och höra va de ä för kedja egentligen de byter till...
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
han kan mena att du har en 13w kedja och att dom sätter in en 15w istället. men en 2013 maskin har redan en 15w kedja.
Jag skulle rekommendera att byta kedja hur som helst om maskinen gått upp emot 500 mil.
Har du garanti på maskinen och inte byter kedja vid 500 mil får du heller ingen garantihjälp om kedjan flyger.