Ska inhandla skoter 30k

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Boostar kvalitén lite.
Om du frågar vilken skoter du ska köpa på ett forum så är det nog bra att vara lite objektiv i tänkande.
Det blir onödigt för oss att ens skriva när du verkar redan veta vad du ska ha..

Generellt så är Arctic Cat smått kända för att rappla.
Generellt så är Yamaha smått kända för att vara driftsäkra.
Om du ska köpa en Yamaha för 30k så kommer du inte ha råd med en s.k "tung yamaha" så som fyrtaktarna... så den biten slipper du.

SÅ är det. Men det betyder inte att du inte borde köpa en Arctic. Ingen tvingar.. de är bra skotrar också.

Ett tips från mig är då antingen en Yamaha Mountain Max 700 eller en Ski-doo Summit.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ett gott råd om du vill köra mer än skruva:

Vad du än köper, se till att den är i mycket bra skick och välservad.

En skoter som har gått uppåt 700-800 mil behöver ofta en hel del service. Boggien behöver ofta nya slides, boggiehjulen nya kullager, en del mindre bra motorer (typ vissa Rotax) verkar ofta behöva nya kolvringar och nytt fett i motorns lager (dela motor = jobbigt), variatorer som behöver service, och så vidare...

En del kör 700-800 mil utan att byta en enda grej, köper du av en sån så blir det du som får meka i stället....

Alltså, köp den fräschaste och mest välservade maskin du kan hitta.

Lycka till! :)
 

Rotax450

Medlem
27 nov 2010
42
0
1
Gällivare
Ett gott råd om du vill köra mer än skruva:

Vad du än köper, se till att den är i mycket bra skick och välservad.

En skoter som har gått uppåt 700-800 mil behöver ofta en hel del service. Boggien behöver ofta nya slides, boggiehjulen nya kullager, en del mindre bra motorer (typ vissa Rotax) verkar ofta behöva nya kolvringar och nytt fett i motorns lager (dela motor = jobbigt), variatorer som behöver service, och så vidare...

En del kör 700-800 mil utan att byta en enda grej, köper du av en sån så blir det du som får meka i stället....

Alltså, köp den fräschaste och mest välservade maskin du kan hitta.

Lycka till! :)
Okej den skotern jag har hittat är en arctic cat mountain cat 800 efi 02a. Gubbkörd. 470 mil. fint skick.
Men har även hittat en summit 700 02a på 500mil tjejkörd. men tack för tipsen. Jag lär nog hitta nån :)
 

Rotax450

Medlem
27 nov 2010
42
0
1
Gällivare
Ett gott råd om du vill köra mer än skruva:

Vad du än köper, se till att den är i mycket bra skick och välservad.

En skoter som har gått uppåt 700-800 mil behöver ofta en hel del service. Boggien behöver ofta nya slides, boggiehjulen nya kullager, en del mindre bra motorer (typ vissa Rotax) verkar ofta behöva nya kolvringar och nytt fett i motorns lager (dela motor = jobbigt), variatorer som behöver service, och så vidare...

En del kör 700-800 mil utan att byta en enda grej, köper du av en sån så blir det du som får meka i stället....

Alltså, köp den fräschaste och mest välservade maskin du kan hitta.

Lycka till! :)
Vilka rotax motorer är mindre bra jag har hört det där tidigare men glömt. dom tidigare mxzorna har jag haft för mig ;)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Fråga helt enkelt om han haft några problem, och vad isåf.. Om några delar borde bytas ut snart, tex kolvar, slides.. hur den är med remmar osv ;)