SKI DOO (Bombardier) växelhusolja ?? Blaskig som vatten

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Hade vägarna förbi en skidoo försäljare under skoterns dag och då köpte jag Växelhusolja ORGINAL (se bild länk). http://www.borg.se/Skoter/olja/olja.htm

Då blev jag förbryllad. Växelhusoljan var lika flytande som vatten.

Ska det vara så, någon som vet ??
Annars brukar jag bara ta en api gl-5 olja typ 80w- 90 eller 75- 140 Special olja. (en seg olja)

OK Frågan....... Ska den här oljan vara så här blaskig (som vatten)
Eller ska man ha en olja som är seg flytande..

Någon som har koll
 
Last edited:

shrimpy

Medlem
11 sept 2004
12
0
1
Boden Sverige
Jag bytte i min för några dagar sedan, och oljan var ju inte som sirap direkt. Det var samma olja. Men inte som vatten, nog är den lite tjockare än så?
 

Kardiologen

Medlem
27 sept 2004
14
0
1
Norrbotten
Bland annat eftersom oljan i det här fallet inte värms upp av en omkringliggande motor ska den ha sådan viskositet att den håller sig flytande och smörjer i även låga temperaturer. Det finns 75W 90-oljor (och SAE 80 för den delen) som är mer eller mindre trögflytande men ingen jag träffat på har varit som vatten. Är du osäker bör du gå tillbaka och fråga innan du hälller i, kan tänka mig att den inte var billig heller.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Ski-Doo Kedjehusolja

Den olja som du länkade till är en mineralolja som är till för de motorsvaga modellerna. Den "rätta oljan" är en helsyntetisk olja med 75W-140 i viskositet.
 

lotto

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Gävle Sverige
www.borg.se
Tack för svaren

Men jag har redan hällt i den, så det är väl lika bra att ta ur den. Det är polarns rotax 643 med back. Fick tips om en olja som heter spectra 75w 140 .Bra röd växelhusolja iaf men dyr.

Som sagt tack för svaren och ur med Blask oljan och i med riktig olja.
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Drar upp en gammal tråd igen, har själv köpt på mig en flaska med bombardier kedjehusolja (ej syntet) och undrar om det är helt åt skogen om man häller i den i min mxz 800?
Mvh
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
den dära köpte ja också för en typ 2 veckor sen, verkat funka bra... men växelhusoljan som var i min hade säkert inte bytts på många hundra mil, det såg ut som vatten blandat med sand/lera :mad:
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Jag brukar slå i 5-40 eller liknade i mina skotar eller det man har hemma..ska ju bara smörja en kjedja och några derv