Ski-Doo MXZ 500 -01

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Tjenare!

Har länge funderat på att starta en egen projekttråd och nu känns det som att tiden är inne. Är altså ägare till en relativt välhållen MXZ 500 -01a som jag inledde min skoterkarriär med för drygt ett år sedan :) Nu efter förra vintern så började mätaren visa de magiska siffrorna 8tkm+ vilket betyder att det är dags för en överskådning/renovering av motorn och eventuellt något annat om så behov finns.

To do list:
Nya kolvar, nya insugsgummin, nya packningar i hela motorn, eventuellt fetta in veven då motorn ändå är demonterad etc.

/ Matias

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
"Härligheten":)

Insugsgummin är i behov av att bytas. Djupare sprickor på undersidan..

Avgasventilerna verkar vara i bra skick, har inte hittat några synliga sprickor iaf

Demontering på gång!

Cylindrarna..

Den högra cylindern har fått lite skador pga. att motorn tog fast plötsligt. Dock gick den ingen utan några problem efter några minuters meckande i terrängen :D

Kolven som tydligen fick lite varmt!

Samma kolv men från motsatt håll, dock blev det endast små repor i cylindern och bara på ena sidan.

Passade på att bygga om fotstegen då jag en gång har börjat på! Original

De nya fotstegen. Förståss inte färdig ännu

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Har haft lite ont om tid att vara i verkstan så det har inte blivit gjort så mycket på de senaste veckorna. Men nu fick ja färdig punktat fotstegen och är riktigt nöjd med dem! Delarna till motorn kommer att ligga på runt en 180euro altså typ 1600kronor, är det dyrt för 2 kompletta kolvar och packnings-kit? Har även hornat cylindrarna så de är redan att monteras. Bilder kommer imorgon! :)

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser fint ut

Men jag är lite nyfiken nu här..., vad äre för material och diameter på rundrören du gör rörfotstegen av? =)

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Jag använder mig av vanliga hydraulik rör som är 20x2mm och 16x1,5mm. Dessa är galvaniserade av någon form så svart stål rekommenderas! Själva stegen håller garanterat me den dimensionen på rören men är ännu osäker på hur jag skall gör det bakre fästet så att det ger bäst stöd..

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Har besällt kolvar, insugsgummin och packningsserie. Avhämtning blir på fredag, så då blir det att montera. Fotstegen är nu helsvetsade och ska målas samt monteras. Mer bilder kommer! Finns det någon typ av skruv eller dubb som man kan skruva på fotstegen så att man inte halkar? :p

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Kan inte rekommendera att göra fotsteg av hydraulrör. Ett så fruktansvärt mjukt material. Skulle inte ens fundera på att göra något som jag skall stå på av sådant material. Möjligen någon typ av pakethållare bak på tunneln skulle det funka till.
Fin design på dem annars.

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Kanske du fått detdär med hydraulrör om bakfoten? Vad är material som t.ex. "vanlig" aluminium, mässing och koppar om hydraulrör är "fruktansvärt mjuka material"? Just asking :) Ända egentliga nackdelarna med rören är att de är tunga och behandlade. Fotstegen ger garanterat inge vika före tunneln. Och om man är så tung att man får böjt dom på något underligt vis så orkar man knappast stå och köra :)

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Av egen erfarenhet så vet jag att hydraulrör inte är någon höjdare att bygga konstruktioner av. Pröva att lägg ett rör över benet och böj, så ser du. Vill bara tipsa dig om att inte köra för långt från hemmet vid första provkörningen.

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Med dimensionerna du har valt och om du har svetsat ordentligt så kan du känna dig tämligen lugn. Jobbar på en av de större hydraulikfirmorna så man kan väll säga att lite belägg har man väll. Vet du vilken typ av rör du har, sömlösa?

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Exakt. Jag råkar själv ha hydraulikfirma hemma så lite kan man väl.. jo, det är sömlösa! Har fått hem grejjerna nu så ska gå ut i garaget och börja montera!

taifooN

Medlem
19 mar 2011
42
0
1
Finland
Fortsättning.

Nya insugsgummin är monterade och klara

Kolvarna blev från Sno-Pro, mumma!

De nya fotstegen på plats, dock inte fästa ännu. Är nog riktit nöjd faktist :)