Ski-doo Mxz 500 -01

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Ski-doo Mxz 500 -01 reservdelsfunderingar.

Tjena. Köpte mig en skoter igår då, nånting man kan fli runt på till vintern iaf, en Ski-doo Mxz 500 2001.

Iom att jag aldrig nånsin ägt en skoter själv innan så har jag självklart aldrig beställt reservdelar eller så, så har en del frågor, möjligen dumma men tror o hoppas ni förstår! :)

Först och främst, vart bör jag handla där det finns delar till min 2001:a?

Vilken drivrem bör jag köpa? T.ex vilket märke, vill gärna ha något som håller några mil, tänkte isf beställa 2 st, så inte det dyraste.

Behöver köpa matta kanske nästa vinter, vilken bör jag satsa på? Vill INTE ha ripsawmattor. Sen vet jag inga mått heller, kanske nån har i skallen. Har inte skotern i närheten just nu. Tänkte en 32mm eller 38mm kammar.

Vilka kolvar bör jag köpa, hittade något märke som hette kimsy eller kipsy, har bäst erfarenhet av Wiseco iaf. :)

Jag skulle tippa på att det är 69,5mm kolvar?


En sista fråga vad jag kommer på, vill ha styrhöjare. Jag ANTAR att man kan sätta dit 2" styrhöjare utan att förlänga någonting och samtidigt använda original styre (?). Men skulle det kanske gått att montera 4" utan att förlänga?


Hoppas ni tagit er tid att läsa och hjälpt en stackars sate :eviltongue:

(ALLTING är original på skotern)

Tack på förhand.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tyck du gör rätt i detta ja och inga frågor är för dumma så länge dom är seriösa :) frågar man inte, får man inget veta ;)

Ska försöka svara så gott ja kan :)

Fråga 1: skoterdelen.se & rinab.nu & stenmarksmaskin.se och så klart närmaste ÅF
Fråga 2: ultimax remmar eller BRP original. Kör helst original remmar ja
Fråga 3: tror du ha om ja inte minns fel 307 i längd, 38 bred och delning 2.52. Är inte non-slip hjul du har utan fyra vanliga skulle ha kört med en 38 iaf, tror de räcker långt om du inte vill göra om ite grejor, men 38as kammar räcker en bit
fråga 4: skulle ha satsa på snopro kolvar eller SPI. Bra och billiga kolvar
fråga 5: ring närmaste ÅF eller kika på sprängskisser
fråga 6: vill du dit med en höjare är de nästan alltid bäst att förlänga oavsett höjd på höjare. Kika på skoterdelen.se. Förläng eller byt bromsslangen. Förläng gaswire. Köp dom delarna samtidigt som du byter höjare så slipp du göra typ samma sak två gånger. Fatbarstyre är fina grejor.

bara att fortsätta fråga så ska vi se va vi kan hitta på :)

mvh Magnusson
 

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Tjenare Johan.

Japp matta satt ja o fundera på om ja ska köra med en 32a o dreva ner nån tand möjligtvis.

Tänkte på styre så få ja fara o ta lös styre o mäta, tänkte man ha ju snart tid då semestern är på ingång. Men nu e man ju lite säkrare o veta vad man ska beställa för grejer.

Tack o bock. :)
 
Last edited:

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Finns gott om 32, men de bli lite mera driv i snön med 38 och någon kuggs nerdrevning. Lite beroende på vad du åker :)

Alltid bra att mäta :)
 

Knerten

Medlem
7 jun 2013
30
0
1
Japp fast de känns som ja skulle vilja haft en 32a, tyck de räck. Ska ju inte hillclimba! ;)

Men de bli nog bra tillslut! Bli lite genomgång och byte av slitdelar om några veckor. :)