Ski doo mxz 700 höja boggin

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Har funderat lite på att höja skotern i sommar men jag vet inte riktigt vad man måste göra.

Har läst att man ska höja både bakre och främre boggifästet.
Måste man göra det? Ska man höja lika mycket?
Hur mycket ska man höja? Den ska köras för det mesta i lössnö.
Kommer man förstöra "attackvinkeln" då man höjer den?

Några säger att skotern dyker då man höjer den bak. Någon som har koll på om detta är sant?

Det är som sagt en Ski doo mxz 700 2001 och det sitter en 44 matta(tror jag) på just nu.

En liten offtopic fråga, då jag gasar fullt och ska köra på rulle så "hackar" det ibland. Det liksom studsar, är detta för att mattan går ner i backen och det blir hårt underlag så att den "hoppar" eller tar mattan i boggin?

Om jag missade något eller om min text är skriven väldigt konstig så säg till.

Tack på förhand
MVH Isak
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Vet inte vad som är bäst för lössnöåkning men kan hjälpa dig lite iaf. Man kan säga att det är tre punkter på en skoter där skoterns tyngd går ner i backen 1.skidorna/framdämparna 2.centerdämparen(främre dämparen i boggien) 3. bakre dämparen i boggien. Flyttar du om boggien så flyttar du också viktfördelningen på dom tre punkterna. t.ex.

Flyttar du ner bara bakre infästningen hamnar mer vikt på skidorna och skotern blir mindre resvillig och du får såklart mer skidtryck.

Flyttar du bara ner främre infästningen kommer mindre vikt hamna på skidorna och skotern reser lättare men får sämre skidtryck.

Flyttar du ner båda infästningarna kommer skidtrycket också bli mindre men inte lika tydligt som när du bara flyttar ner det främre.

Du kan ändra viktfördelningen genom att bara ställa in dämparna med olika hårdheter också.

Attackvinkeln kommer bli brantare när du flyttar ner främre infästningen och det är sämre för lössnöåkning, tror du kan lösa en del av det problemet genom att också flytta infästningarna bakåt i tunneln så att attackvinkeln minskar(den blir längre men inte lika brant) :)
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Att den hackar då du kör på rullen låter som att mattan kuggar över, då är det bara att spänna mattan lite ;)
 

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Okej, är dock inte riktigt hundra vad du menar. Kan inte speciellt mycket när det gäller skidlyft osv.
Vad är det bästa för lössnö åkning?