Ski-Doo Safari med ålderskrämpor...

drtom

Medlem
24 feb 2006
20
0
1
Västerås
Hej,
Har en gammal Ski-Doo Safari LC 1990 med Rotax 467.
Tuffar runt med den när det finns snö här nere i Västmanland, men det har varit dåligt den här vintern.

Jag har ett par problem som jag skulle behöva lite tips med.
1. Den har börjat käka glödlampor, både fram och bak. Är det troligt att det är voltregulatorn? Var sitter den? Var får man tag i en ny till vettigt pris, RINAB?

2. Hastighetsmätaren är död, är det vajern då?

3. Instrumentbelysning och varvräknare har också slutat funka. Kan det hänga ihop med fel 1?

4. Behöver byta styrstål, hur får man enklast loss de gamla?

Tacksam för alla tips
Thomas

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
1. Ja mest troligt voltregulatorn, brukar vanligtvis sitta just framför en av fotholkarna men det kan ju givetvis variera.
2. Ja mest troligt, skruva lös vajern från vinkelväxeln till drivaxeln (vanligen under sekundärvariatorn) samt från mätaren och snurra den för hand så ser du. Annars har många modeller en par cm lång "drivpinne" från drivaxeln till vinkelväxel/vajeranslutning, denna kan gå sönder. Kolla upp drivaxellagren i samma veva, inte ovanligt att problemet uppstår när dessa lager går sönder/blir glapp...
3. Japp
4. Skruva lös dem, jag tror du har den där sortens "dubbelbottnade" skidor, isåfall sitter muttararna under gummi/plast-brickorna ovanpå skidorna.

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
voltregulatorn sitter under motor under startapparaten
riktig djävligt till, det är en standard likriktare med tre trådar(går med 4 också)
finns på duells
varvräknare har en säkring