Ski doo Summit 583 -97 "Oljud från variatorn"

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Som rubriken lyder kommer det oljud från variator sidan, ett tjutande ljud.

Det sätter igång när skotern börjar driva vilket jag själv ansåg då att det måste komma från sekundären, så jag plockade isär den och bytte glidklackarna, lilla bussningen,(var inget fel på den stora), kontrollerade så helixet inte var skadat, sedan rengjorde allt och smörjde.

Sedan kontrollerade jag drivaxellagret bakom sekundären och det var okej.

Det sitter en BRP rem på tror det skall vara orginal, kan inte det korrekta nr som ska vara till min skoter.

Nu börjar jag få slut på ideer, kan det vara så att det kommer från primären isånafall vad? Kom med förslag på vad ni tror de kan vara.

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Hur står de till med linjeringen av variatorerna?
är skivorna väl rengjorda?
Vad har du för förspänning på sekundären?

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Magnusson91: Kanske jag som var lite otydlig, menade att jag smörjde bussningen innan jag satt dit den, smörjde lite andra delar som tex axeln på den främre skivan med super lube.

NO_EXIT: Jag har shimsat ut sekundären så den är ungefär linjärt med primären, men om du har kunskapen om hur man gör en korrekt linjering så vill jag gärna veta.

Skivorna har jag polerat upp och rengjort.

Förspänning? Om du menar spänningen på remmen så spände jag den så att remmen ligger någon millimeter ovanför skivkanterna och mattan snurran väldigt sakta runt när den är upp pallad. Kan vara för hårt eller inte, hur mycket ska man spänna egentligen?

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Hade en till fundering, kan det var fjärden i sekundären som inte är korrekt spänd? Jag satt fjärden i B-porten nu när jag satt ihop den. Vilken sitter den i orginal A, B, C ?

mirre

Medlem
29 jul 2009
38
0
6
Skellefteå
Jag har min inställd på C, och hål 6 på helixen, vet ej om det är orginal eller inte, men den var så då jag köpte den för några år sen. Det kan tyckes lite hårt spänd sekundär men den blir bara start snabbare.;)

Sen vad du har för inställning på sekundären påverkar bara hur skotern växlar och går, ska inte fram kalla några missljud.

Orginalremmen på min heter 414 860 700 fast det det är ju en -96à men jag tror att dom ändrade inte så mycke mer än färgen till 97àn.

Last edited:

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Okej ja jag anade lite de att fjäder inställningen knappast kan ha med ljudet att göra. Men då vet jag, då kan jag utesluta fjädern. Tack.

Kan nog ha vart så att min fjäder satt i C förut med men dumt nog så kollade jag inte det innan jag rev isär. Förut började han driva vid 4000 men nu måste jag nästan upp på 5000 innan han sticker iväg. Men hur är det, ju hårdare man spänner fjädern växlar han ut tidigare då eller är det tvärt om?

Okej jag ska kolla nr på remmen imorgon så jag kan jämföra.

mirre

Medlem
29 jul 2009
38
0
6
Skellefteå
Konstikt att inslagsvarvet har ökat med tiden ,det har inget med sekundärvariatorn att göra.

Kolla om remmen är gammal jag tror den den ska vara runt 34 mm om du mäter den högst upp.
Det kan på verka inslagsvarvet annars tror jag det har hänt nånting inne i primären.

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
okej, ja remmen är 34 mm, skulle inte tro den är så gammal. Numret på den är 417 300 067 så det stämmer ju inte med din. Ja de kan nog vara så att nått hänt i primären.