Ski-doo "troligen skuren"

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Har som sagt en ski-doo summit -97. Var ute och körde då motorn började tjuta och sen sten dog. Den går att dra runt med snöret men tänder inte till det minsta, tar förgivet att den har skurit!

Men då till saken ni som vart med om motorhaveri, kom med förslag på vad som kan ha orsakat det, oljepumpen? mm.

Kan tillägga det att jag bärgade en annan skoter innan det hände och sen när jag slutat bogserat å kört några minuter själv så hände det, så den hade gått lite varmt ett tag och på höga varv. Tacksam för svar.

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Japp tänkte göra det, kanske är bäst att riva bort och kolla cylinder och kolvar först.

Det jag tänkte på var om ni har erfarenhet av liknade så kanske ni kan dela med er av vad som orsakade det, och vad är det vanligaste felet vid en sån här grej?

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Ta loss förgasarna och kolla om slidskivan snurrar när du vrider på primärvariatorn. Om inte så har mässingdrevet troligen gett upp på axeln som driver oljepump vattenpump och slidskivan. Bara att riva motorn:-(

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Okej då ska jag prova det, menar du då vinkeldrevet som sitter bakom kullagret på axel om man ser från vattenpumpens sida? Om det skulle vara så att drevet gett upp och motorn inte fått olja och den gått för varmt, hur mycket av motorn bör man riva då vad är det som kan ha gått?

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
riv isär allt, inte mycket mer jobb än att plocka av cyllarna, men märk upp slidmatningsskivan med axeln innan du river av den.
Nya packningar e ju inte dyrt för att få veta motorns kvalitet. nuvarande maskinen och nästan alla maskiner jag mekat med har jag rivit ner för att veta skicket på grejorna.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Läst genom tråden och att motorn "tjöt" innan den stanna tyder ju på att den skurit precis som du säger.
Men det första jag skulle göra INNAN jag river ner motorn är ju så klart att kolla:
*Om du har gnista på stiftena
*Om den får bensin
*Göra ett komptest

Trist att riva ner en motor och sen visar det sig att det var fel på t.ex tändspolen.

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Tack för svar, ja självklart ska jag göra det, är ju som du säger trist att riva och sen visar de sig att det bara är ett skit fel. Tack för tipsen, ska ta in den i varmgarage till veckan så ska jag börja kika på han. Kom gärna med mer tips och spekulationer.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Svårt att spekulera i vad felet kan berott på så länge du inte vet vad felet är men återkom gärna till veckan när du konstaterat felet så kan nog någon klok person här inne tala om vad det berodde på. :)