skidoo freeride 800 etec 2012 varvar inte över 5000varv

subarumannen

Medlem
1 mar 2023
6
0
1
25
finland
hej jag har problem med min skidoo freeride 800 etech 2012 den går precis som den skall under 5000-6000varv men över det så bara hugger det och sprakar den vill inte alls varva över 5000-6000varv har testat byta tändstift kollat bränsleflitret och lösat på gasvajjern men inget har hjälpt... så vad kan vara problemet ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
De kan tänkas att raveportarna inte öppnar typ har sotat fast i bäst fall.Ta isär dem och rengör samt leta fel och känn om de går lätt.
Ger den inga felkodere?
Jag vet inte hur de beter sig om avgastemp givaren är felande men om den är väck brukar de ge felkod.
På Arctic cat och polaris runt den årg så går motorn relt bra även med felande tempgivare men brp kan ev gå in i limp home mode?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
ingen motorlampa lyser. mätte just bränsletrycket det var också ok
Jag har dålig koll på hur Brp ge sina felkoder, visas felkoder enbart om motorlampan lyser? De kan va värt att kolla upp den på firma där de har dator som ser alla fel. Annars skulle jag kolla upp Raveportarna så de går lätt och inge läckage i gummibälgar.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Vet inte hur felkoderna presenteras på XP-chassit och dess mätare men för efterträdaren (XM) så får man bara fram felkoder om motorlampan lyser och man har en aktiv kod. Kan hända att BRP kan se om det ligger något sparat.
Ska se vad som står i manualen då den bara varvar 5000 rpm för vissa varv tyder på vissa specifika fel.
 
Last edited:

subarumannen

Medlem
1 mar 2023
6
0
1
25
finland
har nu testat byta tändstift, kollat bränsletrycket 44psi hela tiden, kollat rave ventilerna, kollat insugsmembranen, testat med en kompis tändspole och nya tändkablar.mätt kompression 12bar och 11,5 bar det är som den skulle sota igen på ena sylinder då ja kollar stiften eftar att har kört ena är riktigt guld brun och andra mörk det är som den skulle bara gå på en sylinder då man varvar upp den till 5000varv
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Lampan för DESS lyser inte eller något? När DESS går in och bryter så låter det ju som att skotern skulle gå in i ett varvstopp, sprakar och smäller. Men det är väl oftast lägre än 5000-6000 varv som den går in och bryter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
har nu testat byta tändstift, kollat bränsletrycket 44psi hela tiden, kollat rave ventilerna, kollat insugsmembranen, testat med en kompis tändspole och nya tändkablar.mätt kompression 12bar och 11,5 bar det är som den skulle sota igen på ena sylinder då ja kollar stiften eftar att har kört ena är riktigt guld brun och andra mörk det är som den skulle bara gå på en sylinder då man varvar upp den till 5000varv
Då lutar det åt att spridaren hänger sig i öppet lägen på den cyindern som sotar stiftet.
 

subarumannen

Medlem
1 mar 2023
6
0
1
25
finland
har en stark misstanke att ecun är sönder då nu har den även slutat visa varven och temperaturen på mätaren och det står data transfer på mätaren