Skidoo rs 600 -10

kraft

Medlem
11 nov 2010
22
0
1
Bollnäs/Stockholm
Mystiskt problem... Frågar i hopp om att någon kan ha en aning om problemet.

En skidoo rs 600 -10, 210 mil, 100h..

Åkte på ett haveri för 2v sedan, ett vevstake lager.
Motorn är helt nyrenoverad med ny vevstake, packboxar och vev lager, genomgången och veven/staken renoverades as kunnigt företag.
Fick tillbaka motorn med helt ihop satt motorblock, bytte kolvar i samma veva.
Skruvade ihop under helgen, går mkt bra maskinellt, inga knack missljud etc.
Anledning till haveriet löst..

Skulle börja köra in motorn igår/lördags, kom ca 3km, ca 15/20min sen började skotern bröla, som att gå på en cylinder, helt utan motoreffekt, knäpper av, kunde starta direkt och skotern beter sig helt normalt i ca 5min, samma sak uppstod, väntade därefter 5 min innan ny start, provade och kom ca 5min igen, sen dog skotern helt totalt, fick bogsera hem, fann aldrig en tendens till att få skotern att starta på 1 timme med olika återgärder. Anmärkte endast att ett stift hade legat på bra förbränning och de andra var helt svart och nersotat.
imorse/ söndag startar skoter superenkelt på ett halvt drag, helt utan problem, går som en klocka på tomgång, även med mattan i luften, provar igen att åka ut en sväng. Denna gång kommer jag ca 300m, samma sak uppstår, tappar helt motoreffekten, tog mig knappt tillbaka, vågade ej stänga av, stannar hemma och knäpper av, startar den och den beter sig normalt, gör en genomgång, märker ett hemskt överslag pga en trasig tändhatt byter båda tändhattarna ink kablar, allt beter sig därefter normalt igen, gör därefter ett nyss försök till att åka, exakt samma sak sker efter 300m, upplever det sker vid lite kraftigare gaspådrag, inte en jävla aning vart jag ska börja...
Innan motorreset gick skotern grymt bra, helt utan några konstigheter, endast en aning låg tomgång.

Läser lite trådar om problem med både powerjeten, bestyckningen, reedsen, sekundärvariator, givare m.m, reeds problem har jag varit med om förr på andra skotrar, utesluter gärna de då skotern går bra innan den börjar tappa effekt.
Någon som haft samma problem??
Eller vet vart fan man ska börja?