Skidor bromar, stystålens fel?

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Tja!
När jag kör min XC 700 så bromsar skidorna rätt mycket, så att mattan greppan som aldrig riktigt utan bara spinner på leden och utanför.
Det är original skidor på med dubbla styrstål.
Kan det vara dom dubbla styrstålen som gör det?

Detta är väldigt jobbigt då den bromsar upp mycket så motorn får arbeta mycket hårdare än nödvändigt och att den drar mer bensin.

Några tips vad det kan va?
/Sebbe

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Får hem skotern på fredag så ska kolla mer noga då.
Har inte skruvat nå skoter typ så är inte så kunnig.
Men om jag inte minns helt fel så tyckte jag ena skidan var fel inställd, dvs. att den inte är helt "rak" åt varken sidan eller när man har styret rakt.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag hade exakt samma problem på min gamla srv, då var det styrstålet som var av och hade ställt sig i en riktigt lustig vinkel.
Har du just skaffat den?
Om det är originalmatta på den så kan jag berätta att dom betedde sig mycket konstigt i vissa fören..

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Tjena skotertoken!
Har nyss köpt den som sagt, endast körd 5mil med den.
Den är förlängd till 345 och har en 51mm matta, lite sliten men tycker inte den ska göra så att det blir sådär.

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Grattis till nyfördärvet, lägg ut en bild vettja så vi får se:) har också ett styrstål som fått sig en törn samt en skida som är hål i och har funderat om det bromsar mycket och det lär det nog göra antar jag:)

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
mattstar: tackar :) jag kan lägga upp en bild på fredag när jag får hem skotern då jag inte haft tillgång till kameran i helgen!
skotertoken: jag ska göra det på fredag! tycker att den är ställd rätt hård.. hur kan jag kolla min inställning i boggin?