Skillnad mellan tändstift?

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Hejsan! Jag undrar vad det är för skillnad mellan olika tändstift, tex BR8ECS och BR9ECS. hört någonting om "hårdhet" men jag har ingen aning??? :heh:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har du åt helvete fel kan stiften vara
För långa mm. = kan bli tråkiga haverier

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.692
825
113
Kramfors
Motorn går bäst med så varma stift som möjligt. Har man helt org motor brukar fabrikens rek duga bra.

Ex om man sätter dit kallhet 10" på en motor som kan köras på 8" så sotar stiftet onödigt mycket speciellt på lägre varvtal. Det ger sämre tomg och sotigare o sotigare stift med tiden = sämre effekt.

Sätter man i för varmt stift så riskerar man avbränd elektrådbygel!!

Jag kör så varmt stift jag törs för bästa avsotning och gång i hela registret. Om man ska exprimentera med varmare stift måste man ha täta koller av stiften så inte bygeln bränns av! Pga trimgraden på min motor måste jag köra NGK 10 stift för att inte smälta elektrådbygeln.

Man kan se övergången mellan väldigt het bygel till svalare. Optimal övergång ska vara mitt uppe på bygeln då har man rätt värmetal. Ligger värmeövergången väldigt nära fästpunkt i stift måste man sätta i kallare stift.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
i sdin bör man köra på br8ecs, de sotar och surar så lätt annars

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
många kör på dem men rotax rekomenderar att man inte använder eya stift i deras motorer.
Den tunna elektroden har mycket lättare att glödtända, hur stor risken är vet jag inte.