Skoter för 20-30 tusen?

jojjee

Aktiv medlem
13 feb 2010
58
0
1
Östersund
Hej!
Jag tänkte köpa en skoter mellan 20-30 tusen. Jag funderar mest på en Lynx enduro 600 eller 500.
Nån som har några tips på vad man ska köpa, eller bara nått allmänt tips som gäller skoterköp i den här klassen.:hello:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
lynx Enduro 500 eller 600 är den bästa skotern i den prisklassen om du ska ha en kort...

dom har driftsäkra motorer och tar hyffsat lite soppa...
fin fjädring och komfort...

älex1

Prospect sledder
13 jan 2010
4
0
0
någon som kan styrka att rotax 494 drar ungefär 1,5 liter milen ? =)

Edit, som sitter på lynx enduro som är en bra skoter.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men vad tror du om en polaris edge 500/600 är dom lika driftsäkra, bra motorer?
Nog är de fina skotrar men dom har inte lika bra fjädring...
motorerna är vell gode lika på driftsäkerheten men ja tror ändå att Lynx'arna har lite bättre motorer...

Bla edge 600 (-01) brukar vell koka lätt... ja känner en som hade en Egde 600 -01 och den kokade lätt och han knäckte chassiet när han hoppade och de är de enda ja har hört om Edge'arna...

som jag tycker/har för mig så är Lynx'arna lite bättre i allt vad ja har hört men ja vet inte för de är bara de ja har hört... men de är ju en fin skoter och de kan vara lite bara för att ja tycker kanske att Lynx är lite bättre är vell för ja kör en och sen har ja typ aldrig hört/läst att en sån har skurit/havererat nån gång, iaf de är då inte ofta man hör/läser de...

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
någon som kan styrka att rotax 494 drar ungefär 1,5 liter milen ? =)

Edit, som sitter på lynx enduro som är en bra skoter.
ja kan säga till 100% att Rotax 494 på en Enduro drar 1,5L milen!
För jag har en och jag körde ca 7 mil och körde mest efter led och då tog den 1,6L milen och då hade ja ochså förlängt den, alltså ingen nerdreving då, men nu har ja de....

så den tar lite soppa!!!

älex1

Prospect sledder
13 jan 2010
4
0
0
ja kan säga till 100% att Rotax 494 på en Enduro drar 1,5L milen!
För jag har en och jag körde ca 7 mil och körde mest efter led och då tog den 1,6L milen och då hade ja ochså förlängt den, alltså ingen nerdreving då, men nu har ja de....

så den tar lite soppa!!!
oj oj, låter ju väldigt bra det. tack för snabba svart.:cheesy:

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men om du ska ha en skoter under -00 så tror ja Rotax har dom driftsäkraste motorerna...

För från -00 och neråt så har Rotax sina kända RV-motorerna som är nästan odödliga och tar hyfsat lite soppa...

Sen så menar ja inte att Polaris och AC är dåliga men motor mässigt så tror ja Rotax vinner...

Men alla är som lika tex Arctic Cat ZR 700/600, Polaris XC 700/600, Lynx Enduro 583/494, Lynx Big-Pipe 670 och Ski Doo MXZ 670/583...

Om du ska ha rotax så rekomederar ja 670'in, en slitstark och mycket Pigg och Rapp motor...

Annars skiljer de vell inte så mycket på dom skotrarna?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
rotax rv motorer är nästan odödliga. igår när jag var och körde med min 583 så fick den gå kring 7-8 tusen varv hela dagen typ för annars tog man sig inte fram på myrarna med original mattan.
och rv motorerna är nästan odödliga, riktigt driftsäkra men om du ska titta på nån så ska du kolla efter sprickor längst bak i fotstegen och i chassie. sen är det väl inge speciellt. kolla kompet om du har tillgång till kompmätare.

om du köper en enduro så kan jag lova dig att du blir nöjd.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Möjligt att rotax hade mer driftsäkra motorer då men tvivlar faktiskt starkt på att deras fjädring var nå bättre än Arctic och Polaris. Först har vi ju de att arctic körde med dubbla a-armar redan från -94, vilket alla märkena har numer. Sen har vi lång fjädrigsväg på både polaris och arctic. Polaris hade ju sina xtra 10 och xtra 12 boggis som fortfarande anses vara bra boggi konstuktioner.

Sen kan vi kolla på körställningen, där jag anser att både arctic och polaris var långt före lynx och ski-doo på den tiden. Ja, även yamaha anser jag hade bättre än brp maskinerna.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Från -98 -> har arctic oslagbar insprutning. Och ska någon komma och gnälla på statorlindningen så får ni vakna, de va ett helt nytt koncept, och alla skotrar har barnsjukdommar, jag är rätt säker på att 99% av alla 1998 års ZR 600or har fått statorn bytt redan, så där har man inget att klaga över.

Och som night salker säger, än om många får för sig / tycker lynx har "värsta fjädringen", så hade dom fortfarande trailing armar på "den tiden", vilket är bevisat värdelöst så man kör puder och det kommer stubbar och vandringsbjörk.

Så även där anser jag att arctic har övertaget (fram till 03/04). Och fjädringsväg och effekt är något jag anser arctic cat länge har haft duktigt med.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Möjligt att rotax hade mer driftsäkra motorer då men tvivlar faktiskt starkt på att deras fjädring var nå bättre än Arctic och Polaris. Först har vi ju de att arctic körde med dubbla a-armar redan från -94, vilket alla märkena har numer. Sen har vi lång fjädrigsväg på både polaris och arctic. Polaris hade ju sina xtra 10 och xtra 12 boggis som fortfarande anses vara bra boggi konstuktioner.

Sen kan vi kolla på körställningen, där jag anser att både arctic och polaris var långt före lynx och ski-doo på den tiden. Ja, även yamaha anser jag hade bättre än brp maskinerna.
Tänkte först att vet du vilken boggie det satt på Lynxen?
En skoter för 30 000 - 40 000kr VEM köper/jämför en skoter från en 94?
Lägg ner nu

Det har blivit pajkastning mellan märkena så lås tråden.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tänkte först att vet du vilken boggie det satt på Lynxen?
En skoter för 30 000 - 40 000kr VEM köper/jämför en skoter från en 94?
Lägg ner nu

Det har blivit pajkastning mellan märkena så lås tråden.

Det han ville mena vad väll att ska han köpa "annat" så bör han köpa 04 och nyare om han vill ha en riktigt framvagn.

Lynx får ha 100cm fjädring om dom vill, men på dom lite tidigare modellerna så var varmvagn (och boggie, som alltid) värdelöst.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Frågan om vilket märke/vilken modell som är "bäst" har lika många svar som det finns skoterförare.
Mitt råd är att du provkör lite olika maskiner väljer den som känns bäst för dig.
Själv har jag varit märkestrogen till alla märken genom åren :) Nu senast har jag haft en AC-period...

Övriga "experter" får gärna sluta gapa och komma med konkreta tips till jojjee istället!