skoter som åker i väg på tomgång

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Har en summit -99 som har ett litet problem när den går på tomgång så vill den åka iväg om den är på hårt underlag.
Vad skulle det kunna vara för fel har någon nån aning.
 

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
Det verkar vara som variatorremen är för spänd
remen skall sticka upp 2mm över kanten på sekundervariatorn
sticker den upp mera så blir remen för spänd

är det inte det så bör du kolla motorkuddarna är hela
är dom trasiga så kan motorn ha flyttat sig

jag förutsätter att du har rätt rem till maskinen
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
Har en summit -99 som har ett litet problem när den går på tomgång så vill den åka iväg om den är på hårt underlag.
Vad skulle det kunna vara för fel har någon nån aning.
har en grandtouring -98 där en skruv i primären/motorvariatorn
hade börjat gänga upp sig. vilket gjorde att skivorna inte
öppnade sig tillräckligt. den drog på tomgång och blev bara värre
innan jag hittade felet.
 
E

Ej medlem/Inloggad

skulle gissa attskivorna sitter för tätt, på min yamaha lossar man på 3 skruvar på baksidan av sekundären, tar bort shims/brickor så man kan skruva in skruvarna längre, vilket resulterar i att skivorn trycks isär mer. vet inte hur ski-doo löst detta med sina variatorer, men antar att de går att justera.
 
E

Ej medlem/Inloggad

skotern ska ha tendensen att vilja gå lite framåt på tomgången vid hårt underlag för att vara rätt inställd. då börjar variatorn på sin lägsta växel vilket man vill. dock ska ju inte maskinen springa ifrån dig eller gå med bra fart framåt på tomgången då är remmen för spänd.

som de andra säger så kan man justera sekundären. man måste göra det för optimal prestanda vartefter remmen slits, troligtvis är din sekundär inställd efter en sliten rem och nu när du läagt på en nyare som är mindre sliten och alltså bredare så hamnar den för långt upp på sekundären. finns olika sätt att lösa det på, yamaha har bökigast där sekundären måste plockas lös och tas isär för att justera med de schimsbriksor som finns där. andra märkena har justering utifrån som är väldigt enkel att göra.