Skoterköp

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Börjar bli sugen på att börja åka lite mer puderåkning med kompisarna, är inte så värst hemma i verkstaden så jag vill gärna hitta något som håller relativt bra. Tittar på skotrar runt 25-35k, och där omkring verkar det vara 600cc som gäller. Jag åker bara runt hemma på åkrarna och ute i skogen lite, det är inget fjällområde.

Skulle en sx600 arctic cat fungera eller är jag ute och cyklar om jag köper en sådan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Sx är en kort cross så den går bort totalt. Sikta på bandlängd 140-155" Arctic cat M600/800 är prisvärd man får en rel ny för lite peng. Köper du AC så kan du köpa en 600 eller 800 av valfri årg för där är de inge motorproblem. Köper du Polaris så kolla på rmk Assault eller pro rmk 155". Om du väljer 600cc kan du köpa valfri årsmodell men om du vill ha 800cc är de säkrast att hålla sig från 13-. Polaris pro rmk är den lättaste av alla märken så den är strenkul och de är inga problem med hållbarheten.
Väljer du Skidoo så kolla på summit som ex den tar sig bra i snö men här bör du hålla dig till 600cc för 800an är bräcklig i den prisklassen.
Samma sak med Lynx då de också har Rotax motor.
Men 600cc från Rotax är kanonbra och hittar du en E-tek summit som så drar den extremt lite soppa.På led med lite offspår så drar de andra märkena ca 3lm men en E-tek drar bara 2lm. I djup snö hårdare körning skiljer mindre.