Skotern går endast på den soppa man primar in, sen dör den.

8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Har problem med min gamla Ski-Doo Mach 1 -92 (Rotax 643).
Skotern går bara på den soppan som man primar in och dör sedan direkt. Försöker man gasa så "måå:ar" den och dör. Hade problem redan förra våren när jag köpte den då den gick igång och man kunde köra, men den gick dåligt på låga varv och hade en tendens att dra av avgasknallar lite då och då.
I år går den dock bara i nån sekund innan den dör.

Vad kan vara problemet? Jag funderar över om det är soppapumpen som bråkar, men jag är inte så kunnig inom ämnet. Om nån vet bättre så är jag tacksam för idéer.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Problemet sitter antingen i förgasarna, i bränslepumpen eller i vaccumslangen mellan vevhus och pump.

Så det är bara att skruva isär och rengöra förgasarna, och öppna pumpen och kolla om membranen är hela. OBS!!!! Blanda inte ihop förgasarna, höger och vänster är olika bestyckade!!!!
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Nå för det första så kan jag nog lugnt säga att förgasarna säkerligen är ihopblandade då de har varit borta tidigare och är sedan monterade tillbaka utan vetskap om att de är olika bestyckade. Men om det är så så är det ju inte hela problemet då den inte gick överdrivet bra i våras heller (gick bara bra när man höll höga varv, dog på tomgång). Men det är bara att plocka isär och kolla om det är nå skit i kopparna då antar jag. Vars soppapumpen sitter är jag inte helt medveten om (jag är som sagt mer eller mindre rookie när det gäller sånt här), men det kan du säkert tala om för mig. :D

En annan tanke jag hade var om det bara är att koppla ur wiren till oljan och köra blandat rakt i tanken eller om det är nå annat man måste tänka på? Har vart med om en skoter som oljepumpen skar på och det var mindre kul.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Koppla inte ur oljepumpen, dom funkar i tid och evighet på dessa maskiner. Dessutom måste du alltid ha smörj till axeln som driver vattenpump och slidskiva, så du måste alltid ha olja i behållaren.

Bränslepumpen? följ dom grova slangarna från förgasarna, så kommer du dit!

Huvudmunstycke ska vara större på MAG, dvs på motorns magnetsida, där svänghjul och magnapullstarten sitter. Höger, alltså. om trottelnålen är större så ska även denna sitta på höger förgasare. Detta gäller även nålröret, som trottelnålen går ner i. Högre nummer = större. Och detta är VIKTIGT!!! Kan leda till kolv/cylinderras om felplacerat.
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Men om oljepumpen är bortkopplad och man ändå alltid har olja i behållaren, sköter den då ändå smörjningen av den axeln?

Nå då vet jag vad du pratar om och vars den är. Antog att det var den, men man ska aldrig anta saker.

Jaså du, då måste jag kolla upp det. Det finns inga siffror på förgasarna så jag får väl mäta trottelnålen och se vilken som ska på vilken sida. Om man ska tro på stiften så verkar höger cylinder få mer soppa iaf då det stiftet är något fuktigare efter den har gått de sekunder den går.
Jag får ta lös och kolla imorrn så det inte blir fel nu i tröttheten så får jag se om det är rätt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1/ Men om oljepumpen är bortkopplad och man ändå alltid har olja i behållaren, sköter den då ändå smörjningen av den axeln?

2/ Det finns inga siffror på förgasarna så jag får väl mäta trottelnålen och se vilken som ska på vilken sida.
1/ Ja, smörjningen av axeln sker via självtryck, inte via pumpen.

2/ Mja, jo, det finns faktiskt siffror på förgasarhusen, men dom är oerhört svåra att hitta och att tyda, och dom betyder ingenting om nån skruvat isär, rengjort, och förväxlat prylarna vid ihopmontage. Dom viktiga siffrorna sitter själva munstycket, nålen och nålröret! Bra syn och en lupp kan vara bra hjälpmedel. Omöjligt att mäta, då varje steg på tex nålrörets storlek motsvarar 0,005mm, men gör mer än man kan tro vid fulla varv!
 
Last edited:
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Nå jag kan inte svara på om nån annan har haft isär och förväxlat grejer, men jag har bara haft bort förgasarna och bytt gaswire och så och inte blndat ihop nålar etc. Har inte haft upp koppen eller så. Det har funnits siffror på förgasarna, men nåt geni har skrapat bort dem (fan vet varför). Får väl hitta mig ett förstoringsglas och kolla upp det här snarast möjligast idag. Större grejerna på höger cylinder alltså.
Vi får se vad jag hittar.
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Hittade märkningarna "470" på det enda munstycket och "400" på det andra, eller det var åtminstone vad jag kunde tyda det till. Det var de enda märkningarna som fanns bortsett från nån form av symbol på den ena. Antar att det är den högre siffran som är det större munstycket och då har gasarna suttit fel. Får väl kolla den där slangen om han är hel och öppna soppapumpen och se efter också.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
fick i helgen samma problem. då hade bromsskivan käkat av soppaslangen ;)

Kolla upp det där med munstyckerna rejält innan du sätter ihop igen. en nolla är faktiskt rätt lätt att förväxla med en åtta tex i den storleken. symbolen är en fyrkant med en liten fyrkant i hörnet.
Skruva isär förgasarna och kolla allting. så de sitter rätt. Bcool är en liten skoterguru så han kan nog fixa fram rätt bestyckning samt rätta storlek på nålrör och nålar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bcool är en liten skoterguru så han kan nog fixa fram rätt bestyckning samt rätta storlek på nålrör och nålar.
Hehe...

Att du har 470 på ena och 400 på andra låter helt galet.

Tyvärr har jag inte den svenska bestyckningsinfon för denna maskin, men i USA levererades den med Mikuni VM40 gasare med följande bestyckning:

Mag
Nål: JN 7 DH-2
Nålrör: NJ 224-BB-0
Lågfartsmunstycke: 35
Högfartsmunstycke: 440

PTO
Nål: JN 7 DH-2
Nålrör: NJ 224-BB-0
Lågfartsmunstycke: 35
Högfartsmunstycke: 420
 
8 jan 2011
30
0
1
Siknäs
Nå jag har haft isär förgasarna och så vitt jag förstår så sitter allt rätt.

Det där med siffrorna så kan det ha stått 400 och 420, för det var mycket svårt att tyda hurvida det var en 7:a eller en 2:a då man inte såg om det fanns ett vågrätt streck längst ner på siffran. Det var ju inte direkt stora och tydliga nummer.

Men jag får väl gå på att det är rätt så länge. Har inte hunnit ha isär pumpen än då min bil hade taktlösheten att vägra starta idag, så det har varit felsökning på den istället.