skoterpade

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tjena skulle vela ha en lämplig spade som framförallt ska vara liten och få ta en relativt liten plats i ryggsäcken någon som har nån bra ?? skicka gärna länkar och så. :weird:
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Lånar tråden lite. Är också ute efter en spade, helst en som man kan ta av skaftet på. Skall köpa en Klim krew pak väska, och behöver en spade till den.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Köpte en Backcountryrygga med tillbehörande spade/snödjupsmätare och kniv/flintstål med ask för tändvirke.
Använder ryggsäcken flitigt ilag med spaden då spaden tas fram på kort tid och är 100% alluminium.
Snödjupsstickan och kniven har jag plockat ur för att ersätta med kaffetermos och en låda med två mackor samt bättre kniv och yxa med kort handtag.
Ryggsäcken sitter jättebra på ryggen och har en delning så jag kan ha camelsäck där med vatten. Slangen har jag dragit i axelstroppen och än så har vattnet inte fryst sålänge jag haft den på mig. (frös en kväll då vi grillade och väskan låg uppe på snön i 4timmar -15grader) rymmer väl 8liter allt som allt så absolut ingen väska för picknickturerna.

Gillar spaden skarpt, vet ej vart man får tag i väskan men jag köpte två med överdrivet bra rabatt i försommras uppe vid åreskutans giftshop. Vettefan varför man sänker väskor för 1999 till bara 500spänn bara för att det är off season?
Eller också var det för att dom säljs tydligen i set med vinteröverlevnadskit (tält och nån liten pryl som gör dig lättare att hitta i en lavin enligt prislappen som tjejen tydligen sparat :p)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Såg att Mekonomen sålde nån spade med inbyggd såg. ca 400kr eller vad den gick på. Kan inte uttala mig om den är bra eller inte. Men kan ju vara ett alternativ till HMKs överprisade spade =)

Hittar den dock inte på deras hemsida. Men fanns i affärn i Övik iaf.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Var kan man beställa hmk spaden nårt då?

Annars har jag funderat på denna: http://www.garage24.se/web/Vinter/Tillbehor/Tillbehor/Fritid/Sno_spade_Snow_People_%28hopfallbar_ultra_latt_750gram%29-197290.aspx
vad tror ni om den? Någon som har en själv???
Köp inte denna! jag och 2 polare köpte en varsin. första helgen var alla tre av... tål inte den tyngd som blir då man tar ordentligt med snö. Och vem fan orkar använda 1\4 del av spadens yta? Rekommenderas ej!
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag kör HMK Backcountry rygga och HMK's 3-delade spade med såg, finns hos skoterdelen.se

Ryggan är riktigt bra tycker jag, sitter riktigt bra och bra med utrymmen. Materialet blir lite stelt i kylan men håller tätt från väta.

Spaden är grym för att den blir nästan full längd, skönt när man ska gräva lite längre stund. Det enda dåliga med den är sågen, knäckte den i helgen efter kanske 10 sågningar. Ska kika på om jag kan sätta dit något riktigt bra blad istället. Annars skönt att sågen sitter där i handtaget och inte behöver ta upp plats någon annanstans.

En bonus med spaden är "ishackan" på handtaget, perfekt för att rensa is från tunnel/boggie.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
När använder ni spadarna? Hade som satt på förra skotern, den använde vi under eldstaden när vi grillade :p Aldrig annars.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
När använder ni spadarna? Hade som satt på förra skotern, den använde vi under eldstaden när vi grillade :p Aldrig annars.
Grävt fram platåer åt skotern när jag sitter fast i en brant backe, grävt ur framkanten i svackor jag smidigt ställt ner nån enstaka kortbandare i då man ska leka Allan Ladd och köra kort där dom andra kör minst 137'.
Sen har jag slitit fram den vid vägövergångar och skottat ner kanterna på snöplogvallarna så sladden tar sig över bekymmersfritt (bättre leder-sladdfolket orkar åka längre den kvällen).
Eftersom jag har rygga med såg och yxa också så känns det bekymmersfritt att ha en spade som inte är i vägen när jag åker.
Yxan och sågen har använts effektivt då det vart mycket toppbrott och grenar som inte hållt för snön i år.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag använder då spaden vad den är till för, nämligen skotta snö...
En rejäl jäkla fastkörning eller bara för att gräva en "snösoffa" när man grillar med familjen:)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag använder då spaden vad den är till för, nämligen skotta snö...
En rejäl jäkla fastkörning eller bara för att gräva en "snösoffa" när man grillar med familjen:)
Använder spaden till samma som du. Skottar även hopp med den. :)

har en HMK spade med väska, alldeles underbar tycker jag! Dock så är sågen inget att ha, ishackan är bra att ha när jag får förmycket is på fotstegen. (kör IQ utan rensningshål).