Skoterskor/stövlar

Coeab

Ny medlem
28 aug 2023
2
0
1
38
Vemdalen
Tänkte köpa mina första skor men man vill ju gärna träffa rätt på en gång.

Vi är ute med ungarna ibland blir de 6-8 timmar. Vi brukar stanna på ställen där vi grillar korv, kör vidare, stannar för att leka.

Jag är ute efter skor som man utan problem kan gå runt och även håller fötterna varma samt såklart vattentäta. Inget skit, dom ska hålla i några år.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag har haft mina Viking i snart minst 5 år, kan vara 8-10 också, och inte nött hål på dom än. Dom har en gigantisk fördel jämfört med alla specialare till "skoterkängor" man provat genom åren och det är att dom har tillräckligt höga skaft för att man inte ska få in vatten och/eller snö uppifrån om/då byxorna hasar upp. det mest idiotiska jag sett är halvlåga skoterskor där plösen inte ens är tät anda upp, dom är ju bara just snäppet bättre än tennisskor....

Dessa är det jag har:

Jagar du eller är ute mycket annars på vintern där du går långt, eller skidar, och vill ha skor som klarar allt inkl skoterkörning så är enda andra alternativet ett par Jörn Antifrys eller någon av Lundhags motsvarigheter. För vad ett par "märkes-skoterskor" kostar kan man få BETYDLIGT bättre grejer om man letar i andra butiker än de som säljer skotergrejer.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Powerboots original (dom höga), enda nackdelen jag kan tänka mig är att det är för varma i vissa tillfällen.
Har använt sådana i 20 år snart till skoterkörning och de funkar till allt.

Har provat fxr boa kängor men dom är för stela (typ som pjäxor) och ej så vattentäta när man fiskar, så dom går bort när man ska härja med barnen eller fiska =).
Eller som JAAG skriver så funkar vikingskorna bra men är enligt min fru ej lika varma som powerbootsen då hon bytte till viking förra säsongen
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Viking har fördelen, enligt mig i alla fall, framför Power att Viking går gå i. Möjligt det är mina fötter det är fel på men dom kommer inte överens med Power medans Viking går bra. Mest imponerande är nog att jag inte lyckats sparka sönder sulan mot fotstegen på alla dessa år, det hade jag annars räknat med skulle hända på något enstaka år.

Hursomhelst, för allt annat än skoterkross så är denna typ av sko, Viking eller Power, bättre än de så kallade skoterskorna med snörning/Boa som är populära i dag. Dom är inte lika häftiga som Klim/FXR m.fl, men bättre ute i vilda verkligheten.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Till trådskaparen, tänk på att dessa vinterstövlar som nämns inte "andas" ett dugg enl min erfarenhet. Det är ju en gummistövel. Så, om man inte gillar att skorna luktar som gympapåsen från 80-talet, så kika på andra skor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Låter faktisk som ett par vinterstövlar passar trådskaparen bra, och då skulle jag lägga min röst på viking.
Stövlar funkar om man använder dom en dag och de får hinna torka en vecka, ska dom användas dagen efter så får man räkna med att dom upplevs blöta.
Men kör man skoter så ska man inte underskatta vikten av ett par riktiga skor.
Fodrade vandringskängor är säkert bra på alla sätt men de har oftast väldigt dålig stoppning/skydd för fotknölarna.
Jag har förstört båda mina fötter p.g.a. dåliga skor/oflyt, men att inte krossahälen hade jag nog klarat med ett par bättre skor.
Mina favoritskor är Klim Havoc, typ en enklare crossstövel för vinterbruk. Dock inte lika tät som Klim Adrenaline GTX som också är en riktigt bra skotersko, men jag gillar höjden på havoc, dock är havoc på gränsen för tung.
Skulel nog rekomendera Klim Adrenaline GTX före havoc då gtx dojan håller bättre är lättare och man håller sig torr om fötterna, dock inte riktigt lika bra skydd.
 
Reactions: mattgojohn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Låter faktisk som ett par vinterstövlar passar trådskaparen bra, och då skulle jag lägga min röst på viking.
Stövlar funkar om man använder dom en dag och de får hinna torka en vecka, ska dom användas dagen efter så får man räkna med att dom upplevs blöta.
.........
En skotork för några hundringar har man ju råd med om man går på Viking/Power hellre än ett par Klim-pjäxor =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Haha inte med dagens elpriser... :)
Sen är det en konst att "klä sig inuti skorna" också. Flera!! sockpar, alla i naturmaterial är melodin för att hålla fötterna torra.

Har tagit mig nästan 50 år att lära mig det, numera har jag förutom ett tunnare sockpar ull-tjocksockar i kängorna även på sommaren för att det, trots att det låter mysko, håller fötterna svalare när det är varmt just för att fötterna hålls torra.
Höst och vinter kör jag i regel tre par sockar i lite blandade tjocklekar. Nyckelordet är Naturmaterial, Ull och/eller Bambu närmare bestämt.
 
Reactions: mattgojohn

Murstock

Medlem
15 feb 2023
5
0
1
31
Sveg
Har bara kört i stövlar i alla år. Provat det mesta men dem brukar hålla i en säsong sen är det hål i dem.
Rapala stövlarna var bra när dem var nya och igloo men dem höll inte länge . Nokian tuura har hållit bra men för kalla i december men perfekt på vårsäsongen.

Ska provtesta Viking, hur är storlekarna? Har 45 till vardags kommer ihåg igloo stövlarna behövde man 48 var så små i storleken
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Dom är rätt stora, tror jag har samma storlek på dom som på andra skor jag har. Beställ där det är gratis storleksbyte så har du ju ditt på det torra.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Sievi läderstövlar är bra vinterstövlar, vattentäta, höga, väldigt varma, slitstarka och andas bra. Helt ok att gå i. Har haft mina i ca 20 år. Dock skyddar de inte fot och ankel som Tobe Nimbus v2 skoterboots gör. Så det beror på vad en ska göra, grillutflykt&fiske eller aktiv körning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag kör med Viking replika för 250 kr de har hölle 4-5 år nu men så nu ska jag uppgradera till äkta Viking. Största problemet med stövlar och andra "vanliga skor" är noll skydd. Jag har varit nära krossa fötter och benen långt ner fkertalet ggr jag har bara haft tur hitintills. På sommaren då jag kör offroadhoj då jäklar är jag noga och har alla skydd som finns från topp till tå och crosskängor som inte går att gå i. Kör man lilla minsta inspirerad lössnöåkning så ska man inte va lika korkad som jag som åker gummistövlar.
By the way jag beställer nog Vikingarna i länken 😅