Skotervagn/dolly för användning utanför garaget på grus/gräs/snö

27 feb 2013
18
0
1
Dalarna
Har börjat spåna på en skotervagn eller dolly som går att användas utanför garaget på gruset, gräset eller snön.
Har använt mig av den här lysande förlagan: <iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/xJRvA_DUsQU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Har gjort två varianter, en med luftgummihjul på snurrplatta (modell kundvagnshjul fast luftgummimodell större) och en med fasta luftgummihjul (modell skottkärra). Får se vilken som blir bäst...

40x40 fyrkantsrör basmaterialet. Fick hjälp av bysmedsproffset för själva svetsningen, vill ju att det både ska hålla och se bra ut. Här kommer några bilder på skapelseprocessen så här långt.

http://www.flickr.com/photos/90657244@N08/sets/72157633259171966/

Återstår:
zinkgrundning och slutmålning
montering av luftgummihjul
fix för själva remmen som man surrar fast hävarmen i bakkant på skotern

Fortsättning följer...
 
27 feb 2013
18
0
1
Dalarna
Update: Ledsen för dröjsmålet.
Nu har jag äntligen kunnat testa min skapelse i skarpt läge. Med tanke på att det är exakt noll millimeter snö ute, så kommer min skoterlyft mer än nånsin i hetluften, nu när jag behövde flytta på skotern. Visade sig att en av mina varianter var för vek i konstruktionen, och behöver förstärkas ytterligare.

Den andra modellen funkade helt ok.
Här http://www.flickr.com/photos/90657244@N08/sets/72157639132883653/ kan ni se bilder på hur det ser ut när lyften gör sitt jobb för första gången.
För att undvika att all vikt hamnar på skidornas bärarmar använde en jag en hoprullad matta runt rörprofilen under buken för att skapa extra höjd.
Fungerade precis så smidigt som jag hoppats att rulla ut skotern och manövrera den på gruset utanför garaget. Mycket tillfredställande!

Återstår:
- Hitta lämpligt material att ersätta den hoprullade mattan med. Tänker mig rörisolering fast aningen kraftigare och gärna mer kompakt. Behöver ha ca 5cm distans/tjocklek. Förslag på lämplig produkt tas gärna emot.
- Slutmålning med lämplig kulör.
- Fixa fästtamp i hävarmsänden för att kunna fästa i bakdel på skotern. Använde provisoriskt snöre nu för att testa om det funkade öht.
- Fixera hävarmen genom sprintkonstruktion. Vill ogärna att hävarmen lossnar från själva lyften...

Widetrak: Hade jag varit bättre konstruktör hade jag gärna gjort en kopia på den du länkar till. Tyvärr är min kapacitet begränsad:)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Widetrak: Hade jag varit bättre konstruktör hade jag gärna gjort en kopia på den du länkar till. Tyvärr är min kapacitet begränsad:)
Tycker det ser skitbra ut, min kapacitet att göra nåt sånt där är noll. :bigsmile:

Det är inte mycket kvar som fattas jämfört med ez-pro´n. Du skulle kunna göra en mindre bock som du skjuter in fyrkantsröret, liknande den som sitter fram, om du vill ha ett hjul/hjulpar och fästanordning bak? Tror den främre bocken ska sättas in lite längre bak mot mattan om du ska få bra balans på skotern, men det känner du bäst själv antar jag.