skotrar skär i lössnö

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Kallas att dom snöskär.. Dock varför vet jag inte. är väl kanske om snön tar sig igenom luftfiltret och far in i gasarn ??
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Om du har hål i ett insugsgummi och det kommer in snö där så skär den.. Men den ska inte skära bara för att du kör i lössnö, annars borde det ju inte gå göra skoter om det snöar heller, dock kommer det väl mer om man är ute å leker i pudret.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har hänt mig då jag hade en Mxz 550f, det var galet med kallpuder och jag hade inget vidare filter och det sket sig helt enkelt. Jag hade även strul med oljepumpen samtidigt så jag vet inte om det hade hänt annars. Men han som lagade skotern sa att det fanns spår av "snöskärning"

Dock inte haft några som helst problem med min nuvarande skoter så.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
953
113
Stora Blåsjön
en anledning som jag tror är att en skoter "snöskär" är att den helt enkelt inte är bestyckad/byggd för att kunna hålla stumt i 10 minuter. Vilket det lätt kan bli om det är mycket puder :) Speciellt ju mindre motorn man har så får man stumma längre/hela tiden.
 

burk_ab

Aktiv medlem
4 jan 2010
60
0
6
vad jag har fått lära mig så när det kommer in snö igenom filteret och in i förgasaren och vidare in i cylindern så blire sån temperatur skillnad mellan snön och kolven/cyllen (som är så varm efter tex en fullgasrepa i pudret) att kylningen blir så kraftig att kolven och cyllen inte är rätt utvidgad gentemot varandra att den skär. pluss att den får så dålig snörjning. detta blir ju inte bara för att en snöflinga far in i cyllen.
om jag inte är helt ute och cyklar så ska ett teken av snöskärning på kolven vara att det blir repliknande märken på kolven.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag körde med Lynx gamla helt öppna orginal luftburk på min 643-snurra, bombade puder en heldag med nästan nya kolvar och cylindrar. Efter denna enda dag hade jag kraftiga nypmärken på insugssidan av båda kolvarna och lite kladdfläckar på cylinderväggarna.

Så inte gillar kolvarna snö och vatten, det kan man nog konstatera...
 

grop

Välkänd medlem
Precis som burk_ab skriver så handlar just snöskära att det kommer in snö i förbränningsrummet. Just att det lättare händer då det är pudersnö är för att den är finare och söker sej in lättare i motorn. Men har du ett riktigt luftfilter och har alla gummin hela så ska det inte vara något problem. Det är just därför det är så viktigt att ha hela gummin även mellan förgasare och luftburk.
Min grannes skoter skar efter att han legat bakom mej i snöröken en hel dag. Han hade trasiga insugsgummin mellan luftburk och förgasare upptäckte vi då vi renoverade skotern.
Den hade mycket smårepor på insugsidan. Nu var det här inte den enda anledningen till att den skar men det var helt klart en bidragande orsak.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Ja jag håller med grop att har man alla gummin osv ok så är det inga problem i snöpudret
Problemet med snöskärning är att Kallare luft= Syrerikare luft
och då måste man även ha mera bensin.
Typ lika som en intercoller Kallare luft= Syrerikare luft = mera bränsle