skruva ihop vevhus på iq 600rr

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
Tjenare, jag ska börja skruva ihop skotern till veckan och undrar om man man måste ha nått specielt fett till vevaxellagren på iq:n? har för mig att jag hört nått om att man måste använda polaris egna men hann int till nån återförsäljare för att varken fråga eller köpa innan dom stängde för helgen. har aldrig skruvat ihop ett vevhus tidigare heller så lite allmänna tips vore kul att få också, nu när veven är nyrenoverad vore de sjukt galet att sabba allt.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej, jag tror att det var 440 och eventuellt 600R som skall ha fett i vevlagren. Det borde vara oljesmort på din 600RR. Men kan inte säga om alla e oljesmorda till 100% p.g.a att jag inte har haft klyvt min motor ! Sen skall du ha packningslim mellan motorhalvorna avfetta ytorna gärna först också, loctite brukar vara ett bra märke. Och dra bultarna i rätt ordning med rätt NM, om man säger att dom skall dras med t.ex 45Nm. Så brukar jag dra alla först med hälften av det angivna momentet å sedan drar jag dom till det uppgivna momentet.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Strasse. gällande iq440 = The PTO bearing is serviced from the Factory with ISOFlex grease. Anything other that ISOFlex is not recommended. Har själv fettat in det på en polares iq 440 med isoflex. Men rr har ju oljeslang dit så där skall troligtvis inget lager infettas !