Skruvhål variator för helix

Freeridern

Ny medlem
17 jan 2021
3
1
3
31
Sundsvall
Hej!
Köpte en skoter som inte skötte sig riktigt, upptäckte att skruvarna för helix var lös, hålen i inre skivan är nu ovala av olika grad tror ni på att byta variator eller på med nya skruvar, loctite och hoppas på det bästa?29138291372913629135
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.148
108
63
Enklast och billigast är nog att köpa en komplett sekundäraxel från skroten och bara skruva dit.

Kan funka att rackla ihop det men jag hade inte kört så iallafall. Helixen är formodligen skadad också eftersom det är kört utan rullar, det är nog huvudorsaken till att den betedde sig konstigt.
 

Freeridern

Ny medlem
17 jan 2021
3
1
3
31
Sundsvall
Rullarna har jag tagit bort, helixen ser oskadd ut och när jag mätte den så verkar den inte ha slagit sig heller, det är bara det aningen ovala i inre skivan som oroar mig, det sitter en annan helix och någon innan har nog snålat med både loctite och åtdragning
 
Reactions: snötoken

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.148
108
63
Okej. Har dock ingen aning om vad en ny innerskiva går på men jag gissar att den är dyr om du inte hittar en begagnad. Lagret på sekundäraxeln brukar sitta som berget, jag har iallafall fått kapa sönder det dom gånger jag bytt och det måste av isåfall. Men det är ju inga pengar i det, 6208 lager om jag inte minns fel.

Det ser ut på bilderna som att materialet i skivan är nött ner ordentligt så jag hade inte vågat chansa att sätta ihop det där.
 
Last edited:

Freeridern

Ny medlem
17 jan 2021
3
1
3
31
Sundsvall
Vet någon om det är samma SekundärVariator på alla xm 800, så axeln den sitter på är lika lång så kan jag byta hela och ta helix och fjäder jag har