Skumt fel på Grand Tourer-09

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Har ett lustigt problem på Lynxen, den startar och går fint i cirka 1-2 mil på leden, sedan när man t.ex. kommer ut på en myr och ska öka farten så bluddrar motorn och vill inte dra alls, känns ungefär som om man drar ut choken. motorn går dock fint på tomgång och på låga varv.

Om jag slår till "stoppen" till motorn och drar upp igen på engång försvinner bluddret och motorn går fint i kanske ett par kilometer, vips bludder, av-på på "dödarn" och motorn går fint igen.. på en körsträcka av cirka tre mil måste jag upprepa proceduren med stoppet 3 till 5 gånger. Dock verkar det vara att ju varmare motorn blir desto oftare måste jag upprepa proceduren med stoppen.

Vad kan vara fel? Motorn är förövrigt en 600 sdi ho -09
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varvar den normalt innan?
Up och downshift normalt?
Varvar den ut till 8100 rpm?
Vilken clicker har du inställt?
Vilken Helix sitter i, standard 42 graders eller annan?
Hur långt har remmen gått?
Hur långt har maskinen gått?

Är alla uppdateringar gjorda, servad och nedställd oljepump?

Att man tappar effekt när det går tungt , som med vårt snöläge just nu är signifikativt för SDI, motorn går varm, avgastempsensorn känner av detta och skickar in mer bränsle, egentligen helt i onödan men säkerhetsmarginalerna verkar vara sådana och komma in i elektroniken och mappa om är ju inte gjort i en handvändning.

Det man kan göra för att minska detta som du märker av än mer när du hänger på en pulka/kälke är att gå upp några steg på clickers, ha remmen rätt justerad samt ventilera mera, betydligt mera framförallt på burksidan.

Såhär var det redan med Yeti SDI, på commandern kan man få fram samma sak men inte lika märkbart och även på en smalbandare med SDI när man pressar den riktigt hårt och länge.

Vad jag gör är som ovan, det är vad man kan göra själv, kör du på 1:an så märker du mindre av detta, likadant om du sätter in en brantare Helix och eller ventilerar mer.

Går maskinen annars bra och variatorerna fungerar som de ska
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Detta är under lugn körning utan kälke eller passagerare på stenhård led. T.ex. ligger jag på 50 km/h på stenhårda leden i jämt tempo, allt går fint, när jag sedan i dessa lätta förhållanden ska öka farten till 70 km/h bröölar motorn bara. Då trycker jag ner och drar upp dödarknappen i samma rörelse så att säga och vips, skotern går bra som vanligt! Ner -upp med dödarn och allt funkar som vanligt... ett tag, några kilometer. Skotern har gått 140 mil, den har alltid gått mycket bra, rapp och fin.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Mysko

Något med elen, ta isär och tryck ihop alla elkopplingar, lyft av och tryck fast reläerna och testa

Annars går den alltså som vanligt och det känns inte som något ligger och bromsar så det går tungt i onödan?
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Ja, tror jag ska kolla upp alla elprylar på den. Nix den går lätt och fint, drar lite bränsle också. Det jag funderar över är, vad "nollställer" jag när jag stannar motorn? Instrumentering t.ex. slås ju inte av förrän efter en liten stund. Dessutom ser jag inte heller några varningslampor vare sig blinka till eller lysa alls. Men som sagt, det blir att kolla över lite kopplingar och sånt nu till veckan.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har inget vettigt svar på vad man nollställer när man stänger av men ibland kan det räcka för att lösa något blip eller så, gissningsvis så är det något i datorkretsarna som sker.

DU kör väl senaste programvaran, kom en uppdatering runt eller efter jul

Har aldrig själv haft direkta elproblem utan sliter alltid isär, kontaktsprayar och sätter ihop all el innan första tur med en ny maskin, ofta gör de dessa kontroller hos ÅF också men det kan variera mellan dessa.
Sedan gör jag om denna procedur innan första tur i början på säsongen samtidigt som man tömmer bränslet i "tantens "bil och spiller i ny 98 och nytt bränslefilter.

Förresten, kolla att ingenting gnager/har gnagt på tändstiftkablarna, de är ju buntade lite tight och ibland använder de buntband av dålig kvalitet som går av i kyla.
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Nej ingen uppdating av mjukvaran. Tack för tipsen, ska kolla upp allt som går i elväg som är av relevans. Tror också jag byter till nya tändstift, kan vara på sin plats efter 140 mil.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej ingen uppdating av mjukvaran. Tack för tipsen, ska kolla upp allt som går i elväg som är av relevans. Tror också jag byter till nya tändstift, kan vara på sin plats efter 140 mil.
SDI motorerna kan du köra stiften minst 500 mil, ett par yetis lossade jag aldrig ens stiften på efter kontroll vid ca 100 att oljeavlagringarna efter inkörningen bränts bort.
På Commandern har de suttit i 360 mil efter samma kontroll, en grenrörsinspektion är det enda för någon vecka sedan och den säger att det är bara fortsätta köra då det var rent och fint med bra förbränning.
Varmkör man alltid till 3 staplar innan man drar iväg eller stänger av samt svalkör en stund så håller de länge, vart servar du?
 
R

RevMan

Börja med den nya programvaran och se om det blir någon skillnad.
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Jaha, tydligen är problemet att bränslefiltret har satts igen. BRP fixar och byter till ett större och bättre filter helt enkelt. Samtidigt slänger de in den nya programvaran i skotern. Skönt med raka besked, enda smolken i bägaren är väl att jag måste vänta till den 7 april för att få allt fixat. Dock kan jag köra men undvika hårdkörning då motorn går magert när filtret då blir tomt, men detta kan jag ta, man får väl ta det lite lungt i påsk.

Så ni med Grand tourers och Commanders av -09 modell, kolla upp med er ÅF om detta med bränslefiltret.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jaha, tydligen är problemet att bränslefiltret har satts igen. BRP fixar och byter till ett större och bättre filter helt enkelt. Samtidigt slänger de in den nya programvaran i skotern. Skönt med raka besked, enda smolken i bägaren är väl att jag måste vänta till den 7 april för att få allt fixat. Dock kan jag köra men undvika hårdkörning då motorn går magert när filtret då blir tomt, men detta kan jag ta, man får väl ta det lite lungt i påsk.

Så ni med Grand tourers och Commanders av -09 modell, kolla upp med er ÅF om detta med bränslefiltret.
Det är av den orsaken jag alltid byter bränslefilter innan första svängen på hösten och efter man tömt tanken och spillt på nytt bränsle, billigt att slippa problem med tanke på dagens dåliga kvalité på bränslet.
I takt med att politiker pillar in mer etanol så kommer vi att få mer störningar.

Trist för att inte säga svagt att de inte kan hålla fram ett bränslefilter på en eller 2 dagar, måste finnas någon "långliggare" på verkstaden att kannibalisera, min personliga åsikt är att vi kunder inte får nöja oss med seghet i reservdelskedjan, blir reservdelarna så få och dyra att ÅF inte kan ligga med lager ska det finnas i centrallagret, det går ju en turbil/buss varje dag från bl a Rovaniemi.
 

Fat Bob

Medlem
21 mar 2010
18
0
1
Norrbotten
Problemet med väntetiden är i mitt fall att verkstaden har full upp fram till påsk. Meken på verkstaden, Göran sa att bytet är rätt så bökigt, tydligen måste tank och dyna väck för att filtret är inbyggt i själva tanken. Jobbet tar för dem upp till två timmar. Visst hade jag själv kunnat fixa detta, men i och med att även programvaran ska uppdateras så kan jag gott vänta, skotern går ju trots allt att köra och några större resor är inte planerade till påsk heller.

Bränslet förresten, det verkar vara mycket benäget att lämna efter sig vita läskiga beläggningar i bensindunkar man använt. Man kan ju tänka sig vad detta gör i våra motorer och bränslesystem, speciellt lär väl detta drabba motorer som bara går säsongsvis extra hårt då dessa står inaktiva långa perioder.
 
R

RevMan

Har idag fått höra att den nya programmvaran inte heller fungerar bra, har fortfarande inte fått något svar på vad som kommer hända.
Vi har en maskin som beter sig precis som din och den har fått ny ECM utan att det blev bättre. Det är en ski-doo men ECMen tror att det är en Lynx skitdrygt.
Efter att skotrarna har fått den nya programvaran så har vissa upplevt att dom går bluddrigt och har dålig gasrespons på lägre varv.
Hoppas att dom får till det snabbt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Problemet med väntetiden är i mitt fall att verkstaden har full upp fram till påsk. Meken på verkstaden, Göran sa att bytet är rätt så bökigt, tydligen måste tank och dyna väck för att filtret är inbyggt i själva tanken. Jobbet tar för dem upp till två timmar. Visst hade jag själv kunnat fixa detta, men i och med att även programvaran ska uppdateras så kan jag gott vänta, skotern går ju trots allt att köra och några större resor är inte planerade till påsk heller.

Bränslet förresten, det verkar vara mycket benäget att lämna efter sig vita läskiga beläggningar i bensindunkar man använt. Man kan ju tänka sig vad detta gör i våra motorer och bränslesystem, speciellt lär väl detta drabba motorer som bara går säsongsvis extra hårt då dessa står inaktiva långa perioder.
Stämmer , lite bök och ett par kaffepauser tar det hemma i garaget.

Trist att vi hela tiden får sämre bränsle, om Etec:n håller vad de säger så blir det nog alkylat för hela slanten från nästa säsong, hade förhoppningar att SDI skulle klarat det redan men ack vad man bedrog sig, behöver sänka förbrukningen lite till för att klara sig en fjällvecka i maj med full tank och 3 jeepdunkar, jag var där med ST 600:an men SDI vill ha mer med 250-300 kg Nila med utrustning bakom sig.
 

ntense

Medlem
21 feb 2013
10
0
1
Hej, har exakt samma fel på min.

Fick ni till detta och vad var det som var lösningen? Kalixmaskiner i Luleå hittade inga felkoder i min men gissar på att det kan vara avgastemp givaren som är trasig.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hej, har exakt samma fel på min.

Fick ni till detta och vad var det som var lösningen? Kalixmaskiner i Luleå hittade inga felkoder i min men gissar på att det kan vara avgastemp givaren som är trasig.
EGT tar det 2 min att felsöka, koppla lös den 2 poliga kontakten och ohmmät , ska ligga på 215-222 ohm vid 20 grader Celsius, med maskinen igång och begränsningen aktiverad så borde P0426, 427 eller 428 fladdra förbi

Vill du detaljmäta så den fungerar i hela spektrat så är det
185 Ohm vid -20 grader
200 Ohm vid 0 grader
220 Ohm vid 25 grader
276 Ohm vid 100 grader
554 Ohm vid 500 grader

Annars kan som sagt dagens bränsles instabilitet ge dålig funktion pga igensatta filter, börjar du skruva själv så ha nytt filter (av den större modellen som borde sitta i din iom att dessa skulle bytas ut på godwill/faranti), tar ett par tre timmar.
 

jarven

Medlem
1 jan 2008
31
0
1
Kan med största sannolikhet säga att du har en kabelskada på kablaget från spridarbryggan och ner mot svänghjulet, har fixat många med detta fel. Felet artar sig exakt som du beskriver och utan felkoder, kan påverka tps eller cps. Fanns bulletin på vissa sdimodeller. Kolla detta som ett tips.
 

ntense

Medlem
21 feb 2013
10
0
1
Hum.. 206ohm vid 9,7grader bör alltså stämma. Frågan är om den kan skena iväg när den blir varm? Går det att se kabelskadan visuellt? Gick den att repa eller var det bara att byta kablage?