Skuren Assault 800 2015

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Tja, låg å körde på en sjö när bara skotern helt plötsligt tvärdog och blev helt stum i motorn. bra med mjuksnö så absolut ingen varmgång i motorn så. låg kring 50 grader som vanligt.
Efter 15 minuter kände jag i dragsnöret och allting kändes som vanligt. så jag testade starta den, vilket den gjorde men gick bara på en cylinder.
Blev bogsering hem och tänkter börja skruva isär cylindrarna och kolla nu.

Den stora frågan, nån som har någon aning om vad de kan vara? nånting i motorn har ju såklart hänt. var bara idiotiskt att prova starta den igen. men körsugen som man var så tänkte inte hjärnan till riktigt..

sitter och funderar, Lagerfel? hur märker man de? Insugsgummin? oljepump? vattenpump? spridare?
vad kan de vara? skotern har gått 600 men nya wössnerkolvar blev ditsatta för 100 mil sedan.

Vill jättegärna ha tips
Mvh
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Min med fixkit skar oförklarligt efter 10-15 mil men ser ut som min kolv expanderat ifrån cylinder. Riv å lägg upp lite bilder här så kan säkert någon hjälpa dig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Yrde det snö över huven? Jag tänker snöskärning men då måste de vara något fel på snöfiltreringen.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Ja, var mycket fastfruset snö och is på skotern. Har ej varit avtinad på hela vintern. Men är det så att den snöskurit, visst ska det synas mest på insugssidan?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jämn gas i lagom hastighet på sjön?
5500-6000rpm?

Dom går ofta jäkligt snålt på mellanregistret...

Har du bilder på den skurna kolven?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Ja, var mycket fastfruset snö och is på skotern. Har ej varit avtinad på hela vintern. Men är det så att den snöskurit, visst ska det synas mest på insugssidan?
Ja de brukar mest vara skärning på kolvens bakre del vid snöskärning men de brukar även bli nypning på varje sida utblås i vissa fall. Jag antar kolven trycks framåt när den skär bak och stannar man inte motorn kvickt nog så skär den fram också.
Som A.Holm säger så är runt 6000varv jämn fart farligaste varvtalet, av någ anl är det stensvårt att få en tvåtaktare gå rätt AFR värde där. Jag håller som bäst på bestycka in min cat i det registret med afr mätare men den går snålt trots att jag vräker på soppa.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Att dom går snålt på dom varven är mer eller mindre känt. Drar man lite snabba slutsatser så är det förmodligen pga miljökrav... Rätta mig om jag har fel men en insprutad tvåtaktare kan väl inte vara svår att få att gå fett på dom varven? Kan förstå det på en förgasare då luftflödet, i viss mån, styr soppa flödet, medans på insprutade maskiner egentligen bara är duration på spridarna och bränsletyck.

Men som sagt bilder på haveriet hjälper dom kunniga :)