Skuren ockelbo 4500, rotax 447.

soederblom

Ny medlem
23 maj 2012
2
0
1
Hej, igår när jag var ute och körde min skoter så började den gå dåligt på full muff. Sen när jag stannade så la den av, gick alltså inte på tomgången. Och sen dess har jag inte fått den att starta. Har provat förgasare, soppa i cylindrarna och startgas. Gnista hade den. Det enda som händer är att den tänder o smäller ibland. Då bestämde jag mig för att skruva loss toplocken och inspektera lite. På den högra cylindern (sett från förarsitsen) Så är det repigt från avgasporten och uppåt vad jag kunnat se hittils. Då undrar jag, går cylindrarna att hona? Om det går borde det bara vara att hona cylindern, mäta den. Sen eventuellt köpa en original eller en ÖD kolv?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nae, ta isär och inspektera kolven, gammal motor och kolven kan ha klarat sig utifrån cylindern.
Är reporna inte allt för djupa ska det duga bra med att bara hona den och eventuellt ta bort grader på kolvarna med fin smärjelduk, kör ett tag med de gamla kolvringarna och byt efter ett par mil, så gör vi på landet om det är ont om grejer men ska du vara seriös så honar (i värsta fall borrar) du båda cylidrarna och lägg i två nya (eller begagnade) kolvar komplett med sotningssats och med nya kolvringar. En olycka kommer sällan ensam som man säger.
Vanligt att denna motor skär tydligen, ytterst kännslig mot förgasarinställning, säkert fått tjuvluft via insugsgummit eller igenom förgasarlocket, se till att den inte drar tjuvluft någonstans innan du far iväg nästa gång. Och för all del, kolla tändplattan att den är rätt och fäst, även felställd tändning bidrar till dessa saker.
 
Last edited: