Skydd, kläder, hjälm etc. vad skall man ha?

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Sådär.
Då var skotern inhandlad, största problemet avklarat, nu är det bara resten kvar. :)

Hjälm/ar, skydd, boots, byxor, osv. Har kollat lite i olika lokala butiker efter just bekväma, varma och pålitliga vinterkläder och hittar inget som jag gillar.
Antingen är det för dyrt eller för fult.
Finns det några bra märken manbör ha, och andra man bör akta sig för när det tex gäller hjälmar? Vilka andra skydd kan man/bör man ha? Skall barnen ha speciella skydd?
Hellst vill jag ha länkar till webshoppar som säljer dessa typer av produkter.
Byxor tex när man kör skoter, bör väl funka med samma som man använder i skidbacken? eller skall man ha andra material?
Prisvärda hjälmar finns det? eller är det så att dyrare hjälm = bättre skydd?
Tango skorna bör man förmodligen lämna hemma, vilka typer av skor/boots bör man ha om man tänker på material, gummi eller läder?

Japp, som sagt, lite villse igen.
Input vore tacksamt och om ni kan namnge/länka bra webshoppar så vore det ytterst tacksamt.

Mvh
Peter

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Det där angånde att man ska akta sig för billigare hjälmar är inte sant, alla hjälmar som säljs i sverige måste klara av en viss standard för att få säljas.
Det gjordes ju ett test på hjälmar och där kom biltemas/Jula's billigaste integrahlhjälm på första plats och klådde alla dom dyrare konkurenterna.

Dock tycker jag det är värt att satsa en hel del extra för att få en snygg hjälm ;)
Kom ihåg att det som nästan är viktigaste för barnen är att ha en riktigt lätt hjälm, ta den lättaste du kan hitta annars kan den vara till mer skada än nytta.

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Tack till er båda.

Jag håller på att kollar på hjälm fortfarande, barnens hjälm känns som svårare att hitta utan att bli ruinerad. Till mig är det inte så svårt däremot då jag inte bryr mig särskilt om utseende, hittat en mattsvart crossintegral för 599:- får fungera första vintern.

När jag nu kollar online på olika butiker så är det däremot svårt att hitta byxor. att se på bilderna talar inte om egentligen hur tjocka eller varma dom är.

Jag har kollat på dessa och undrar om dom kan fungera, skall isåfall ha underställ och träningsoverallsbyxor under. Är dom tillräkligt varna tror ni?
http://www.stenmarksmaskin.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=12934

Mvh
Peter

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vanliga täckbyxor och ett underställ räcker rätt långt. Kanske mjukisbyxor under täckisarna med.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jag har haft helt vanliga täckbyxor under vintern med långkalsonger under, såvida det inte varit riktigt kallt så ja haft mjukisbyxor. sen jacka har jag en vanlig skidjacka, duger gott med en fleece tröja under till. så du måste ju inte ha ett skoterställ tex utan du kan nog unna dej ett par vanliga täckisar och jacka från en sportaffär om du hittar något lämpligt, det är i alla fall vad jag gjort.